Højere, bredere og længere – Golf Sportsvan afløser Golf Plus med mere plads, fleksibilitet og udstyr og et mere selvstændigt design. Dansk premiere midt i juni.
VWs populære Golf knopskyder endnu engang. Efter hatchback-udgaven, stationcar-versionen og den eldrevne e-Golf er turen kommet til den højloftede Sportsvan. Ind til nu har modellen heddet Golf Plus, men når modellen introduceres i Danmark midt i juni, skifter bilen samtidig navn.
Som Golf Plus er Golf Sportsvan stadig en højtravende mellemting mellem en almindelig femdørs Golf og den syvpersoners MPV Touran – altså en bil, der kombinerer den bekvemme ind- og udstigning, fleksible indretning og det gode overblik fra den høje siddeposition i Touran med den almindelige Golf’s kompakte mål, lave vægt og kontante køreegenskaber.
De tørre tal fortæller historien kort og præcist. Sammenlignet med en femdørs Golf er Golf Sportsvan otte cm længere, 12 cm højere og én cm bredere. Den helt afgørende forskel er dog, at akselafstanden er øget med seks cm. Hjulene er altså skubbet længere ud i hjørnerne og sammen med et to-delt bagsæde, der kan længdejusteres med op til 18 cm og foldes sammen på et væld af måder, giver det en særdeles fleksibel kabine. Samtidig er bagagerumskapaciteten øget fra 380 til lige knapt 500 liter – der endda vokser yderligere til 585 liter med bagsædet skubbet helt frem.
Samtidig sørger den nye fleksible MQB-platform for at holde den slanke linje: Sportsvan er op til 90 kg lettere end den Golf Plus, der nu sendes på pension.
VW taler da også om en helt ny og selvstændig model i Golf-programmet, og teknisk er der fuld dækning for at skifte navn til Sportsvan. Designmæssigt vil man næppe anklage Sportsvan for at lede tankerne hen mod brændt gummi og ternede flag, men måske skal man ikke skue hunden på hårene: I hvert fald kalder tyske AutoBild Sportsvan for ‘den bedste Golf’ efter magasinets første prøvekørsel af nyheden. Udover at tilbyde masser af plads til fem, fleksibel indretning og en komfortabel kørestilling, roser AutoBild den nye Sportsvan for både høj komfort og præcise køreegenskaber. Det første skyldes den 11 cm længere akselafstand, der forbedrer affjedringskomforten, mens køreegenskaberne drager gavn af det standardmonterede, elektroniske differentialespær XDS, vi ellers forbinder med Golf GTI.
Sportsvan bruges også til at lancere en række opdaterede motorer i Golf-programmet det gælder turbobenzinmotorerne på 1,2 og 1,4 liter, der får hævet ydelsen fra henholdsvis 105, 122 og 140 hk til 110, 125 og 150 hk. Basismotor er fortsat en 1,2 turbobenziner med 85 hk, mens der findes to dieselmotorer: 1,6 med 110 hk og den velkendte 2,0 med 150 hk.
Sportsvan byder altså på mere af det hele, og det afspejles også af priserne, der begynder ved 263.000 kr. inkl. levering for billigste 1,2 TSi 85 hk med Startline udstyr. Mere interessant er 1,2 TSi 110 hk med Trendline-udstyr til 297.000 kr. eller 1,6 TDi med 110 dieselheste og Comfortline-udstyr til 340.000 kr. Alt efter model skal du dermed af med mellem 27.000 og 34.000 kr. ekstra for Sportsvan sammenlignet med en tilsvarende udstyret femdørs Golf.
Læs også: Golf Plus bliver til skarpere Golf Sportsvan
VW Golf Sportsvan – udvalgte priser, inkl. lev.:
1,2 TSi 110 hk Trendline: 297.000 kr.
1,4 TSi 125 hk Comfortline: 324.000 kr.
1,4 TSi 150 hk Highline: 367.000 kr.
1,6 TDi 110 hk Trendline: 327.000 kr.
2,0 TDi 150 hk Comfortline: 376.000 kr.