Europæiske bilproducenter fører an i kampen om at nedbringe CO2-udslippet. Derfor går japanske bilfabrikker nu sammen om at reducere forbruget med mindst 30 pct.
Banzai! har de måske ikke ligefrem råbt i bestyrelseslokalerne hos Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Mitsubishi, Daihatsu, Suzuki og Subaru, men kampgejsten skal man ikke tage fejl af.
Forleden dannede de otte japanske bilfabrikker nemlig et nyt forskningssamarbejde, der bærer navnet AICE. Samarbejdet skal gøre det hurtigere og billigere for de japanske bilfabrikker at udvikle nye teknologier, der både kan reducere forbruget og forureningen fra fremtidens forbrændingsmotorer. Målet er motorer, der kører mindst 30 pct. længere på literen i 2020 – men uofficielt håber japanerne at kunne nå reduktioner på både 40 og 50 pct. sammenlignet med dagens teknik.
Chef for sammenslutningen bliver Hondas udviklingschef Keiji Ohtsu. Han erkender, at japanerne – trods massiv satsning på hybridbiler – faktisk halter lidt efter især de europæiske konkurrenter på to vigtige områder: At få konventionelle benzin- og dieselmotorer til at køre langt på literen og samtidig reducere udslippet af NOx og sod-partikler fra dieselmotorer.
Ifølge Keiji Ohtsu stilles der så avancerede krav til fremtidens motorer, at det vil kræve mange flere ingeniørtimer at løse udfordringerne. Så mange ingeniører har japanerne ikke – derfor bliver man nødt til at samarbejde på tværs af fabrikkerne.
Noget af det, som AICE kommer til at arbejde med, er en videreudvikling af Mazdas såkaldte Skyactiv teknologi, hvor rekordhøj kompression får almindelige motorer til at køre længere på literen. Toyota og Suzuki arbejder allerede med lignende teknologier og nu slår alle de japanske konkurrenter altså ‘ingeniørhjernerne’ sammen for at gøre udviklingen hurtigere og billigere.
AICE-programmet anslås at ville koste op mod 140 millioner kroner. Heraf betaler de japanske bilfabrikker halvdelen, mens den japanske stat finansierer den anden halvdel.