Ottende generation af VW Passat lægger sig tæt op af forgængeren, men får mere kantede linjer, taber sig 85 kilo og kommer både som hybrid og power-diesel.
Volkswagen har sluppet de første tegninger af ottende oplag af VW Passat ud på nettet. Og ganske som ventet viser de en forsigtig opdatering af det nuværende Passat-design. Som med VW Golf kan man groft sagt sige, at VW’s designchef Walter de Silva nøjes med at tilføre det eksisterende design lidt mere kant i form af flere skarpe streger og markeringer. Det gælder især de skarpkantede for- og baglygter og ‘hoftelinjen’, der får en markant pressefold. Derudover er ottende generation af den tyske firmafavorit straks genkendelig som en VW Passat.
Som ved afsløringen af den nuværende Golf, skal Passat dermed nok skabe debat, når den får officiel verdenspremiere på septembers biludstilling i Paris. For er manglen på designmæssig nytænkning et tegn på, at VW og de Silva er blevet lidt for (selv)glade for deres evolutionære tilgang til design? Eller er det blot et udtryk for en slidstærk, stilsikker og god smag, der har mange fans verden over?
Sikkert er det, at VW kan feje kritikken af det konservative design af bordet med henvisning til salgstallene: VW stormer frem og kan allerede i år nå 2018-målsætningen om at sælge 10 mio. biler.
Sammen med tegningerne er der også lækket lidt nyt om teknikken i den nye VW Passat. Som alle andre nye VW-modeller er Passat B8, som den interne kode lyder, baseret på en variabel platform. Selv om den nye VW Passat angiveligt bliver en smule kortere end den nuværende model, sørger en længere akselafstand for bedre indvendig plads. Samtidig smider Passat helt op til 85 kilo.
Dermed er vejen banet for bedre brændstoføkonomi. Ikke mindst i en kommende hybridudgave, der kombinerer en 1,4 liters turbobenzinmotor med 156 hk med en 109-hestes elmotor. Det tilhørende batteri kan lades op i en stikkontakt, og så kan hybrid-Passaten køre op til 50 km på el alene.
Den nye VW Passat bryder også ny grund inden for mærkets traditionelle hjemmebane, dieselmotorer. Passat kan nemlig udstyres med den hidtil kraftigste firecylindrede dieselmotor i nogen VW – en to-liters med dobbelt turbolader der yder 240 hk og et lastbil-lignende drejningsmoment på 500 newtonmeter. Det er så kraftigt, at VW tilsyneladende ikke vil overlade det til Passat-ejerne selv at dosere koblingen – i hvert fald er dunder-dieselen altid forbundet med et syv-trins DSG automatgear.
Sikkerheden sætter også nye standarder for en Passat. Bremse-assistenten fra den lille VW Up kan udbygges med et nyt system, der fungerer i tæt trafik op til 60 km/t og i nødstilfælde kan bremse bilen helt op uden indgriben fra chaufføren. Baglygterne har altid LED-lys og foran kan man tilvælge fuldt LED-lys. Kørelyset foran får også LED-teknik og kan også bruges som afviserblink, fordi LED-teknikken tillader skift mellem hvidt og gult lys.
Endelig får den nye Passat den store opgradering inden for infotainment med bl.a. opkobling til smartphone og mulighed for opkobling af to mobiltelefoner. Topmodellerne kan udstyres med head-up display, lige som de analoge instrumenter kan opgraderes til et 12-tommer stort display, der kan vise et væld af forskellige informationer ud over hastighed og omdrejninger.
Den nye Passat bliver klar til salg en gang mellem premieren i Paris og nytår – formentlig i løbet af november.