Vægt og forbrug følges ad. I fremtidens Ford Mondeo kan materialer som aluminium, kulfiber og magnesium både reducere vægten og forbedre køreoplevelsen.
Salig Sir Colin Chapman, grundlæggeren af sportsvognsmærket Lotus, har ikke levet forgæves. Længe før resten af bilindustrien begyndte at slanke deres stadig tungere biler, var Chapman fortaler for at gøre biler så lette som muligt. ”Gør bilerne enkle – tilsæt derefter lethed”, lød hans berømte mantra.
Chapman fokuserede mest på lav vægt for køreegenskabernes skyld. Som konstruktør af sportsvogne og racerbiler handlede det for Chapman om at lave de hurtigste og bedst kørende biler. Det gør det fortsat for Lotus, men når de fleste andre bilproducenter i dag er inspireret af Chapmans letvægts-filosofi, skyldes det først og fremmest ønsket om at leve op til stadig skrappere CO2-krav.
Forbruget skal ned – og her er en slankekur et effektivt middel. At lavere vægt så har den sidegevinst, at det som regel også skærper bilernes køreegenskaber vil sikkert være en posthum glæde for afdøde Chapman.
Mazda er blandt de bilmærker, der er længst fremme med at gøre bilerne lettere. Nu melder giganten Ford sig også blandt Chapmans disciple. Det er også nødvendigt når kæmpe-pick-up’en F-150 er blandt firmaets absolutte ‘cash-cows’, og når den kommende Ford Mondeo angiveligt vejer hele 1.600 kilo. Ford slipper nemlig heller ikke for at opfylde fremtidens krav om, at den gennemsnitlige brændstoføkonomi skal forbedres løbende.
Dagens forbrugere vil have bedre brændstoføkonomi. Samtidig ønsker de også mere teknologi og udstyr i bilen, hvilket normalt øger bilens vægt. Derfor er fokus på vægtreduktion helt afgørende for vores industri i de kommende år, og derfor undersøger vi mange forskellige og avancerede løsninger på, hvordan vi kan bilerne lettere,” forklarer Raj Nair, vicepræsident for produktudvikling i Ford.
I en forsøgsudgave af Ford Fusion, den amerikanske udgave af den nye Ford Mondeo, der kommer til Europa sidst på året, er det lykkedes Ford at reducere vægten med næsten 25 pct. Det svarer til et gedigent vægttab på knapt 350 kg og gør den store Fusion næsten lige så let som den væsentligt mindre Ford Fiesta.
Hemmeligheden er øget brug af aluminium, højstyrkestål, kulfiber og magnesium. Sammen med dæk med omtrent samme bredde som en mellemstor motorcykels, er det med til at presse langt flere kilometer ud af brændstoffet. Hvor meget oplyser Ford dog endnu ikke.
Udfordringen er, at aluminium, magnesium og kulfiber er dyrt. Ford skal finde en metode, der gør det muligt at nedbringe omkostningerne – ellers er det nok mere realistisk at gå Mazdas vej, der hovedsageligt ‘nøjes’ med at øge brugen af let højstyrkestål. Ford henviser dog til, at både flyindustrien og de mest moderne højhastighedstog i stigende grad – og med succes – benytter sig af det stærke, men ekstremt lette kulfiber.
”Men der findes ikke en én-løsning-passer-alle, når det handler om vægtreduktion”, siger Matt Zaluzec fra Fords afdeling for research i materialer og fremstilling.
”Letvægtskonceptet gør det muligt for os at udforske det bedste miks af materialer, og hvordan vi benytter dem i fremtidens biler.”