Der er dømt blød sofahygge, sjovt design og vovede løsninger til priser, der stikker til konkurrenterne, når Citroën Cactus rammer forhandlerne til august.
De første priser er klar på én af årets mest spændende bilnyheder; Citroën C4 Cactus. Og meget tyder på, at priserne kommer til at stikke alvorligt til konkurrenterne: C4 Cactus kommer i første omgang med en 1,2 liters trecylindret benzinmotor og en 1,6 liters turbodiesel i forskellige varianter. Senere udvides motorprogrammet med en turboladet udgave af den trecylindrede benziner med 110 hk.
Priserne er overraskende lave og starter ved blot 174.000 kr. inkl. levering med den 1,2 liters trecylindrede benzinmotor med 82 hk under hjelmen og udstyr som bl.a. aircondition og fartpilot.
214.000 kr. rækker til C4 Cactus med 1,6 liters diesel, 92 hk og det selvskiftende ETG 6-trins gear eller som Blue HDI med 100 hk og almindeligt manuelt gear. Sidstnævnte skulle ifølge Citroën kunne køre hele 32,3 km på en liter diesel, bl.a. fordi Cactus blot vejer 965 kilo takket være udstrakt brug af letvægtsmaterialer og enkle løsninger.
En topudstyret udgave af bilen med selvskiftende gear, turbodieselmotor og glastag vil formentlig koste omkring 260.000 kr.
Når man sammenligner priserne med konkurrenter som søsterbilen Peugeot 2008, Renault Captur og Opel Mokka, skal man bide mærke i, at C4 Cactus nok er bygget på PSA-koncernens (Citroën og Peugeot) EMP-platform, der også benyttes til Peugeot 208 og 2008. Længden og akselafstanden er dog øget til henholdsvis 416 og 260 cm, så der ifølge Citroën er lige så god plads inde i bilen som i en ‘almindelig’ C4 – altså en ‘Golf-klasse’ bil.
Samtidig har alle udgaver som minimum aircondition, fartpilot, tagrælinger og en stor trykfølsom fritstående skærm samt en pæn mængde sikkerhedsudstyr.
FDM’s tekniske redaktør Søren W. Rasmussen anbefaler i ‘Motor’, at man går ‘all-in’, hvis man køber en Cactus og vælger bilen med det selvskiftende gear, ETG6, der passer godt til bilens komfortable affjedring og den lille dieseludgave.
Redaktør på hvilkenbil.dk Jens Velling mener også, at den elektrisk skiftende manuelle gearkasse er bedre end sit rygte. F.eks. fungerer den udmærket i den nye Citroën C4 Picasso.
C4 Cactus er ifølge Jens Velling en af årets mest spændende bilnyheder – både generelt og for Citroën, fordi Cactus for alvor skal genfortælle og revitalisere Citroëns historie som innovativ producent af ikoniske, nyskabende biler som 2CV, DS, CX og XM.
Efter at have fejlsatset i flere år på at lave kloner af tyske biler, er Citroën endelig tilbage som bilindustriens ‘enfant terrible’ med både mod og evner til at føre vilde idéer som luftboblerne på dørsiderne til beskyttelse mod Bilka-buler ud i livet. Og samtidig gøre det i et nyskabende design og med en teknisk landvinding i form af en markant vægtreduktion. Det er virkelig spændende. Nu skal vi lige prøve bilen, men lever Cactus op til forventningerne, tror jeg den kickstarter et comeback for Citroën herhjemme,” siger Jens Velling.
Citroën i Danmark oplyser, at man vil have demobiler klar hos forhandlerne først i august.
Fakta: Priser på Citroën C4 Cactus (Feel-udstyrniveau), inkl. lev.
1,2 benzin, 82 hk, 21,7 km/l: 174.000 kr.
1,6 e-HDI ETG6, 92 hk, 28,6 km/l: 214.000 kr.
1,6 BlueHDI, 100 hk, 32,3 km/l: 214.000 kr.
Fakta: Eksempler på specielle løsninger i Cactus
- Dørbeklædningen er støbt ud i et. Døren lukkes med en læderstrop.
- Airbag’en i passagersiden er flyttet op i loftet. Det giver plads til et stort handskerum udformet à la en rejsekuffert.
- Forsædet er gennemgående – som en sofa – men kan adskilles med et bredt armlæn.
- Gearvælgeren i udgaven med automatisk skiftende gear er erstattet af tre knapper: Frem, Tilbage og Neutral.
- Udvending på dørene er bilen polstret med såkaldte ‘airbumps’, der kan forhindre en Bilka-bule.
- Cactus’ bagklap er delvist af gummi.
- Lak, airbumps og interiør kan kombineres i utallige kombinationer.
Læs også: