Mercedes løfter sløret for den nye Smart, der både kommer som to- og fire-personers. Teknikken med hækmotor og baghjulstræk er udviklet sammen med Renault.
Udviklet sammen med Renault, proppet med Renault teknik og snart klar til at trille af samlebåndet fra en fabrik i byen Hambach i Frankrig: Det kan godt være, at tyske Mercedes ejer Smart, men når tredje generation af den ikoniske lilleput-bil er klar til salg i november, har nyheden en tydelig fransk accent.
Det skal man ikke kimse af. Franskmænd har enorm ekspertise i at lave små biler og ved at udvikle den nye Smart sammen med Renault, har Mercedes angiveligt halveret udviklingsomkostningerne.
Ikke mindst den økonomisk fordel i det tysk-franske samarbejde er helt sikkert vigtigt for Smart og moderselskabet Mercedes. Siden Smart blev lanceret i 1998 har hypen omkring den geniale bybil været væsentligt større end indtjeningen. Faktisk anslås Mercedes at have tabt i omegnen af 20 milliarder kroner på sit Smart-eventyr. Men tyskerne holder fast, fordi verdens befolkning flytter til stadig større metropoler og derfor forventes efterspørgslen på små, vævre bybiler som netop Smart at stige dramatisk i de kommende årtier.
Der stod med andre ord en del på spil, da der i denne uge var snigpremiere i Berlin på den nye Smart. Ny teknik, en forsigtig opdatering af det ikoniske design og ikke mindst tilføjelsen af en større, firedørs model er opskriften på succes og plustal på bundlinjen for Smart. Især den firedørs udgave med navnet Smart ForFour forventer Mercedes sig meget af.
Kundeundersøgelser har nemlig vist, at mange kunder til den to-personers Smart ForTwo har ønsket sig en større Smart når de er ‘vokset’ fra den lille ForTwo. Faktisk regner Mercedes med, at hver tredje ForTwo-kunde på et tidspunkt vil opgradere til en ForFour. Med to modeller bliver Smart altså i stand til at holde på flere kunder. Samtidig skal Smart ForFour lanceres som et seriøst og moderigtig alternativ til respekterede mikrobiler som VW Up, Hyundai i10 og Kia Picanto.
Baseret på Renault Twingo
Her kunne vi drillende tilføje den nye Renault Twingo på listen. Den franske mikrocharmør med hækmotor, baghjulstræk og velskabt design kreeret af Renaults dygtige bilskrædder, Laurens van den Acker, står nemlig fadder til den nye generation af Smart. ForFour. Renault kunne også have lavet deres egen to-personers udgave af Twingo som en søsterbil til Smart ForTwo, men afslog. Renault tror simpelthen ikke på, at der er kunder nok til en to-personers bil. Dermed fortsætter Smart med at have dette lille marked helt for sig selv.
Teknisk er Renault Twingo og Smart ForTwo og ForFour stort set identiske. Og at det i høj grad er Renault, der har drevet udviklingen, beviser et nærmere kig på teknologien. Motorerne – enten en 1,0 liter med 71 hk eller en 0,9 liter med turbo og 90 heste – begge trecylindrede benzinere – kommer fra Renault. Det samme gælder den fem-trins manuelle gearkasse eller det alternative automatgear med dobbeltkobling. Senere følger endnu en lille benzinmotor med blot 60 heste, der skal spille rollen som billig indgangsbillet til Smart-universet.
Inde i kabinen er Renaults indflydelse også tydelig: Dørhåndtag, betjeningsknapper, gearstang, pedaler, stilke til afviserblink og vinduesvisker samt infoskærmen med oplysninger om radio og navigation kommer alle fra Renaults hylder.
Designet er dog fortsat helt sit eget og med et tydeligt Smart-præg. Den karakteristiske Tridion-celle, hvor karrosseriet er bygget op om et liggende U i højstyrkestål, der løber fra taget ned over bagskærmen og ind under bilen, er bevaret. Den glade Smart grill i fronten er også bevaret – men smilet er blevet væsentligt større ligesom for- og baglygterne. Alligevel genkender man straks bilen som en Smart.
De udvendige mål og placeringen af hjulene heeelt ude i hjørnerne, er da også de samme som tidligere. Smart ForTwo er beskedne 269 cm lang, mens ForFour med en længde på 349 cm er 80 cm længere for at få plads til sit bagsæde.
Sporvidden – altså bredden mellem hjulene – er forøget med hele 10 cm. Det skal give Smart endnu mere stabile køreegenskaber, godt hjulpet af aktive sikkerhedsdetaljer som radar, der advarer mod at køre for tæt, ‘linjedommer’ der holder bilen inden for stregerne og sågar en ‘sidevinds assistent’, der holder den lille Smart på dydens smalle vej, når man overhaler lastbiler eller passerer pylonerne på Storebæltsbroen i sidevind. Rykker det for meget i bilen, hjælper Smart til med en lille bremsekorrektion, der holder bilen på ret kurs.
Som led i at booste Smart-salget satser Mercedes på at overbevise potentielle købere om, at Smart sagtens kan rime på sikker. Og for at illustrere, at man mener det med lille og sikker alvorligt, har Mercedes fået foretaget en crashtest, hvor koncernens mindste møder giganten Mercedes S-klasse i en frontalkollision. Resultatet af det spektakulære David-hilser-på-Goliat møde ventes offentliggjort senere i år.
Pris kommer måske under 100.000 kr.
Priserne kender vi endnu ikke noget til. Umiddelbart forlyder det, at Smart ForTwo klarer generationsskiftet uden at blive dyrere, mens merprisen for den større, firedørs ForFour bliver beskedne 600 euro før danske afgifter. Holder de tal, kan det oversættes til startpriser på ca. 100.000 kr. for ForTwo og 115.000 kr. for ForFour.
Smart bliver altså synligt dyrere end danske storsællerter som VW Up, Hyundai i10, Kia Picanto og ikke mindst trillingerne Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 108. Omvendt kan merprisen vise sig at være overskuelig nok til, at Smart måske kan spille rollen som den lidt dyre, men spændende outsider i mikroklassen, der står for mere end halvdelen af bilsalget i Danmark.
Læs også:
Ny Renault Twingo presser prisen