At købe bil “for sjov” anses normalt for et ekstravagant gode for de velhavende. Men med en såkaldt hverdags-klassiker kan du få maksimal køreglæde for små penge.
Sommeren er veteranbilernes højtid, og det nyligt overståede Copenhagen Historic Grand Prix bekræftede om noget, at gamle pludrende V8’ere og hæse rækkeseksere stadig kan få pulsen op hos publikum – selv midt i cykelbegejstrede København.
Men hos de fleste fordampede drømmen om at eje en klassisk bil nok i takt med, at rækkerne af højglanspolerede Ford Mustang’er og hårdkogte Porsche-racere rumlede ud af byen. Vil du have en af de eftertragtede nichemodeller i god stand, skal du nemlig have flere hundredetusinde kroner op af lommen.
Drop Porschen – køb Kadett
Er du en af dem, der tænker romantiske tanker om tiden før ABS-bremser, elruder og servostyring, er der imidlertid en genvej til gode køreoplevelser, som ikke kræver en friværdi i guldalderstørrelse. Parkér 911’eren i drømmegaragen og gå på jagt efter en hverdags-klassiker!
Vi snakker om biler som Volvo Amazon eller 140-serie (billedet), Saab 900, Opel Kadett og Ascona, Ford Capri eller Cortina, VW Golf, Renault 4, Peugeot 504 eller hvad du og din far nu ellers går og tænker tilbage på.
Altid en dårlig forretning
Begynd med at glemme alt om “investere” i din klassiker, for biler som disse er produceret i så stort antal, at de aldrig kommer til at slå rekorder i auktionshusene eller på din bankbog. De vil næsten altid være mere værd for dig end din potentieller køber – så køb udelukkende for din egen fornøjelses skyld.
Til gengæld slipper du så for at pantsætte din førstefødte, hvis koblinger ryger, eller vente i årevis på, at det rigtige rudehejs dukker op på ebay. En tur til den lokale hugger eller et opkald til din mærkeklub vil i de fleste tilfælde skaffe dig den reservedel, du mangler, uden at dræne tegnebogen.
Benzinpumpe til 200 kroner
Et eksempel fra den virkelige verden: I sommerferien besøgte jeg min svigerfar, som er fuldblods Saab-fanatiker. Under dækkenet i garagen står en nær-perfekt 96’er med V4-motor, som har kørt Nordeuropa tyndt, men hverdagsbilen er en 900 fra 1985 med 2-liters karburatormotor.
En dag stod benzinpumpen af på vej til arbejde. Ét opkald til en af gutterne i netværket og en fabriksny pumpe var fremskaffet – pris: 200 kr. – fem minutter senere var den skiftet. Bilen gav han i øvrigt 5.000 kr. for, da han købte den for et par år siden.
Hverdagsklassikerne er i modsætning til højtydende sportsvogne konstrueret til at blive brugt hver dag og køre flere hundredetusinde kilometer. Simple, billige løsninger har været prioriteret, da bilen var ny – og de har det med at give mindre problemer den dag i dag.
Bugnende jagtmarker
Mulighederne for at finde gode brugte hverdagsklassikere er kun blevet bedre de senere år, hvor flere online-markedspladser er dukket op. Veteranposten.dk er én af de største med et stort udvalg af både dyre og billige biler, mens et helt nyt site kaldet budgetklassiker.dk udelukkende fokuserer på opnåelige modeller.
Har man mod på et importeventyr er det svenske blocket.se, det norske finn.no eller tyske mobile.de gode steder at fortabe sig.
Chauffør eller mekaniker?
Men husk nu, at selv om hverdagsklassikerne sammenlignet med de eftertragtede nichemodeller er billige, kan der sagtens gemme sig grimme overraskelser i dem, så væbn dig med sund fornuft og gå drømmebilen grundigt efter i sømmene. Rust er ikke overraskende det store tema.
Et tip kan være at gennemtrawle mærkeklubbernes hjemmesider for salgsopslag – her køber du typisk direkte fra entusiaster, som har passet og plejet deres biler.
Før du begynder din søgning bør du dog gøre dig klart, om du er ude efter et renoveringsprojekt eller en fiks og færdig “mint condition” klassiker. Har du ikke hænderne skruet rigtigt på – eller tilgang til et ordentligt værksted – er det ofte den bedste forretning at købe en bil, som allerede er færdigrenoveret.
Et godt tidspunkt at købe
Du skal også overveje, om du kan have bilen “opstaldet” i de kolde måneder, for selv den mest gennemførte bil kan blive ædt op af en enkelt dansk vinter.
Af samme grund kan sensommeren og efteråret imidlertid være et godt tidspunkt at begynde bilsøgningen: De fleste som overvejer at sælge, vil gøre det, når sæsonen går på hæld, og de vil være ivrige efter at spare en hel vinters garageleje.
Med andre ord: Har du fået blyholdig blod på tanden, så er det nu, du skal begynde at kigge. God jagt.