Land Rover udvider familien med en fræk lillebror til den enorme Discovery. Den “lille” Discovery Sport har dog stadig hele syv siddepladser og masser af plads.
Afløseren for den aldrende Land Rover Freelander er et helt anderledes dyr end sin forgænger. Landmandsimaget er smidt på møddingen, og i stedet er jagtriffelen rettet direkte mod velhavende familier, som bare ikke kan være i en Range Rover Evoque.
Faktisk praler Land Rover af at have haft en hel flok børnefamilier involveret i bilens udvikling for at sikre, at alt fra sædearrangementer til kopholdere er skruet brugervenligt sammen.
Første i klassen med syv sæder
Discovery Sport er en helt ny konstruktion, som ramler ind i samme bilklasse som Volvo XC60 og Audi Q5. Og her kommer briterne med lidt af en nyskabelse, da Discovery rent faktisk har fået plads til en lille ekstra sæderække med to pladser bagerst. Hvilket faktisk er temmelig imponerende bilens beskedne 459 cm taget i betragtning.
Akselafstanden er samtidig på hele 274 cm, hvilket vidner om, at hjulene er trukket godt ud i hjørnerne til gavn for køreegenskaber og ikke mindst kabineplads.
Stadig en ægte Land Rover
Den nye Land Rover handler dog ikke udelukkende om svipture til børnehaven. Med respekt for mærkets historie er Discovery Sport udstyret med briternes fulde offroad-pakke inklusiv svensk udviklet Haldex-firehjulstræk, en ny multilink-bagvogn og 34 cm hjulvandring.
Hele seks forskellige elektroniske assistentsystemer spiller sammen i Land Rovers Terrain Response-pakke, som hjælper føreren hen over bakketoppe og gennem mudder, is og sne.
Motorer og transmissioner er arvet fra fætteren Range Rover Evoque, hvilket inkluderer 2-liters turboladede benzin- og dieselmotorer, en 6-trins manuel gearkasse samt tyske ZF’s nye 9-trins automatgearkasse.
En pebret fornøjelse
Endnu har Land Rover ikke meldt priser ud, men britiske medier melder om en let prisforøgelse i forhold til Freelander, hvilket synes helt uundgåeligt.
Discovery Sport kommer som standard med lædersæder og en hel parade af elektronisk udstyr, og briterne fastholder, at bilen skal ose af eksklusivitet. Og den slags koster.
Den “finere” men trangere fætter Range Rover Evoque begynder ved 705.000 kr., mens storebror Discovery 4 begynder ved 915.000 kr.
Discovery Sport kommer formentlig til at ligge tættest på førstnævnte. Bilen ventes på gaden herhjemme i begyndelsen af 2015.