100 km/l: Ekstrem lav vægt og rullemodstand samt hybridteknik er blandt de 100 nyskabelser, der gør konceptbilen Renault EOLAB til en bud på bilen anno 2020.
Om få dage – i begyndelsen af oktober – slås portene op til årets store biludstilling i Paris. Ud over de produktionsklare nyheder, der snart kan købes hos en forhandler nær dig, er den franske autosalon en oplagt anledning til at vise, hvad der er på vej lidt længere ude i fremtiden. Ikke mindst for fransk bilindustri, der nyder godt af hjemmebanefordelen i år – Paris skiftes nemlig med tyske Frankfurt til at være vært for årets største biludstilling i Europa.
Hos Renault tager de udfordringen op med konceptbilen EOLAB – en køreklar forsmag på, hvordan en bil kunne se ud i 2020. Og skal vi tro Renault, vil bilerne bevæge sig længere ud af den vej, som de fleste er slået ind på de senere år: Målet er en dramatisk reduktion af brændstofforbruget, midlerne lav vægt, endnu lavere luftmodstand og hybridteknologi.
Ved at kombinere en 50 kW elmotor med en trecylindret benzinmotor på 75 hk, kører EOLAB imponerende 100 km/l i snit. Dermed bliver Renault den anden bilproducent efter Volkswagen, der hævder at have fremstillet en såkaldt ‘1 liters bil’.
Renault, hvis elbiler typisk kører omkring 200 km på en opladning, fremhæver selv hybridteknologien som en fordel, når man vil øge rækkevidden og samtidig bevare et lavt brændstofforbrug. Således er det muligt at køre på ren el op til 60 kilometer. Renault fastslår da også, at man fremover vil tilbyde både hybrid- og elbiler.
Især det sidste er en spændende, ny udmelding fra Renault. Den franske bilfabrik har hidtil været blandt de mest aggressive tilhængere af rene elbiler, men salget har ikke levet op til fabrikkens egne forventninger. At Renault EOLAB derfor promoverer hybridteknikken kan derfor tolkes som om Renault nu anlægger en mere pragmatisk holdning til, hvordan bilernes CO2-udslip skal bringes endnu længere ned.
Tag vejer blot 4 kg
For at opnå det lave forbrug har ingeniørerne bl.a. reduceret vægten med hele 400 kg. F.eks. vejer taget kun 4 kg, fordi det er lavet af magnesium, mens ruderne kun vejer det halve af normale bilruder.
Vindmodstanden er 30 procent mindre end for en tilsvarende Renault Clio, blandt andet hjulpet af en luftaffjedring, der løbende justerer EOLABs højde med op til 5 cm: Holder bilen stille løfter den sig automatisk for at lette ind- og udstigning. Når bilen så sætter i gang, sænker den sig 25 mm op til 70 km/t – og derover sænkes bilen med yderligere 25 mm.
Et andet sparefif er smalle dæk – de er blot 145 mm brede og udviklet af franske Michelin, naturelment – der reducerer rullemodstanden med 15 procent.
I alt er der 100 nyskabelser i Renault EOLAB – og flere af dem vil dukke op i Renaults biler frem mod 2020.
Læs også: VW XL1 – en folkevogn der kører 111 km/l