Premiere: Ny generation af MPV’en Renault Espace byder på avancerede løsninger som bl.a. firehjulsstyring. Bilen kommer til Danmark næste år
Verden – og konkurrenterne – spærrede øjnene op i 1984, da Renault sendte sin første Espace i cirkulation på verdens bilmarkeder. Den franske familieflytter kom til at lægge navn til – og blev forbillede for – en helt ny klasse af biler; Multi Purpose Van – MPV.
Nu, 30 år senere, er franskmændene igen klar til at sætte nye standarder for, hvordan en MPV skal se ud og indrettes. Og der er også godt nyt til danske Espace-elskere, for Renaults familierumskib vender, efter nogle års fravær, tilbage til det danske marked, når en helt ny model lanceres herhjemme til juni.
Bilen, som lige er blevet præsenteret på Paris’ internationale biludstilling, er ligesom blandt andet den vellykkede Renault Clio en genistreg fra chefdesigner Laurent van den Ackers tegnebord.
Med en længde på 4,85 meter er 5. generation af Espace meget lig forgængeren med rødder helt tilbage til 2002, men linjerne er ændret markant. Væk er det tidligere bus-agtige udtryk til fordel for et personvogns-look, der er lavt og bredt. Akselafstanden øges med 1,6 centimeter i forhold til den nuværende Grand Espace, som forsvinder ud af modelprogrammet, men til gengæld vil den nye Espace kunne fås med både fem og syv sæder.
Dieselmotor med 130 eller 160 hk
Inden døre i den franske familieflytter er fleksibilitet og komfort, som i alle de foregående generationer, i højsædet. De forreste sæder kan for eksempel fås med massagefunktion og skubbes hele 24 cm. i længderetningen, mens alle bagsæderne kan klappes ned i gulvet eller tages ud.
’Rumbussen’ har selvfølgelig et TFT-display som standard i stedet for almindelige instrumenter. Det koster til gengæld ekstra at få en ’spacy’ interiørbelysning, der kan veksle mellem en række farver for at give bedre velbefindende.
Styring på alle fire hjul, som letter kurvekørsel og parkering, kan også fås mod merpris lige som de enorme 20 tommer fælge. Standard er dog 17 tommer.
Motorprogrammet i Danmark består i første omgang af to dieselversioner – en 1,6 liters diesel med 130 hk, som vi kender fra både Megane og Scenic, og en 1,6 liters diesel med 160 hk, som vil kunne leveres med automatgear. Senere kommer der måske en 2,0 liters benzinmotor med 200 hk og automatgear på programmet.
Den danske importør kan endnu ikke oplyse priser eller udstyr, men vi gætter på et prisniveau fra omkring den halve million kr.
Læs også: Ur-MPV sender busdesignet på pension