Et kæmpe felt af biler – fra den lille Citroën C1 til kæmpecoupéen Mercedes S – dyster om titlen som Årets Bil i Europa. Mød alle kandidaterne her.
Filmen har sin Oscar, fodbolden sin Ballon d’Or – og bilerne sin ECOTY, bedre kendt som European Car of the Year.
Den europæiske kåring af årets bedste bilnyhed går for at være den fineste af sin slags – og kampen om titlen er netop begyndt. 32 biler er nomineret til titlen, men kun én vil blive husket, når en jury bestående af motorjournalister fra næsten alle europæiske lande kårer en vinder til marts næste år.
Der er altså lang tid til, at spændingen udløses. Til gengæld har jurymedlemmerne god tid til at teste de 32 kandidater.
Hvor den tilsvarende Årets Bil i Danmark kåring er funderet i en ren dansk sammenhæng, skal vinderbilen i Europa overbevise på et væld af meget forskellige markeder. Hvor den rekordhøje, danske registreringsafgift gør prisen til en væsentligt faktor i Danmark, er der mange andre faktorer i spil i den europæiske kåring. Teknik og køreegenskaber værdsættes højere – og derfor er der også plads til kostbare luksusbiler som Mercedes S Coupé og Porsche Macan.
Mød kandidaterne her til Årets Bil i Europa:
Audi TT: Tredje oplag af Audis ikoniske sportsvogn, der er etableret som en slags ‘junior Porsche 911’. Designet ligner sig selv, men teknikken er helt ny – inklusive et fuldelektronisk instrumentpanel.
BMW 2 Active Tourer: Verdens første BMW med forhjulstræk – og trecylindrede benzinmotorer. En sportslig familiecontainer, der også er med i opløbet om at blive Årets Bil i Danmark.
BMW 2 Coupé: Modsat Active Tourer den klassiske køremaskine med baghjulstræk og elegant, men upraktisk coupéform med kun to døre. Freude am Fahren er garanteret – men den har ingen reel vinderchance.
BMW X4: Sportslig udgave af offroaderen X3. En mindre udgave af X6, der også forsøger at bygge bro mellem SUV og sportsvogn. Måske stadig mest for amerikanere og nyrige russere som sin storebror.
BMW i8: Hyperavanceret hybridsportsvogn, der kombinerer miljøvenlig el- og benzin-drivline med fuldblods præstationer. Snitforbruget er 47,6 km/l – prisen begynder desværre ved 2,7 mio. kr. på danske plader.
Citroën C1: Fransk trilling, der ligesom søsterbilerne Toyota Aygo og Peugeot 108 nok er billige og kække at se på, men også skuffer noget: Man mærker tydeligt, at de bygger videre på forgængerens otte år gamle teknik.
Citroën C4 Cactus: Fræk og forførende på den franske måde: Cactus ligner intet andet på markedet, og rammer samtidig det brandvarme segment for kompakte ‘gadekryds’. Spændende outsider – også i den danske kåring.
Fiat 500x: Fiat bygger videre på mærkets største succes; den nuttede 500. Med tilnavnet X forvandles den til en væsentligt større, livsstilsorienteret crossover, der nok skal finde sit publikum.
Ford EcoSport: Fords brasiliansk-byggede forsøg udi den populære kompakt-crossover genre. Dansk import af den højbenede verdensbil er endnu uafklaret.
Ford Mondeo: Efter to års forsinkelse får vi endelig lov at købe den populære firmaflyder i nyeste oplag. Motorer, teknik og design har fået en overhaling, men Mondeo bygger videre på den ‘gamle’ platform, og det kan ses på den høje vægt. Dansk premiere lige efter nytår.
Hyundai i20: Ny udgave af den koreanske Polo-udfordrer. Hyundai lover lækker finish og en af klassens mest rummelige kabiner. En spændende nyhed på det danske marked, der når hertil i løbet af foråret.
Infiniti Q50: Japansk luksusbil fra Nissans luksusdivision, Infiniti. Kommer ikke til Danmark.
Jeep Renegade: Hidtil mindste Jeep, der er baseret på Fiat-teknik. Sjov outsider, men alene det faktum, at der foreløbig kun er to Jeep-forhandlere i Danmark, kan gøre det svært for mærket at gøre comeback i Danmark. Også i Europa dufter Renegade af niche og små salgstal.
Kia Soul: Andet oplag af den koreanske livsstilsbil ligner sig selv, men er fuld af ny teknik. Dansk import er endnu ikke afklaret -angiveligt kan importør og fabrik ikke blive enige om prisen.
Lexus NX: Afløser for luksus-SUV’en RX300 i et særdeles skarpt design. En fræk og lækker japaner fra et feinschmeckermærke, der desværre ikke længeres sælges i Danmark.
Mercedes-Benz C-klasse: Mercedes’ vigtigste nyhed i år er allerede landet i Danmark, og har overbevist som den måske hidtil bedste stjernebil, når det gælder kunsten at kombinere komfort og sport.
Mercedes-Benz GLA: Crossover-udgave af Mercedes A-klasse, der især skal sælges på designet. Allerede på markedet i Danmark.
Mercedes-Benz S Coupé: Enormt avanceret, enormt lækker og enormt dyr coupé-udgave af limousinen Mercedes S-klasse. Større og mere ekstravagant kan det næsten ikke blive. Prisen er derefter, og selv om S Coupé er en teknisk tour de force, er den for kostbar til at vinde titlen.
Mini Cooper: Tredje generation af det britiske hundehus er mere voksen end nogensinde – men morskabsfaktoren er fortsat på højde med Big Ben.
Nissan Pulsar: Otte år efter Nissan stak halen mellem benene og forlod Golf-klubben med Almera – også kendt som Aldrigmera – vender japanerne tilbage med Pulsar. En klassisk hatch med et par fif i ærmet som klassens længste akselafstand, mest rummelige bagsæde og mulighed for at tilvælge alt i avanceret sikkerhedsudstyr. Prisen fra 210.000 kr. er fair og kan være med til at sende Pulsar i finalen.
Nissan Qashqai: Pulsars frække fætter i skovmandsskjorte og Timberlandstøvler. Forgængeren reddede nærmest ene bil Nissan og skabte mere end nogen anden den såkaldte crossover-klasse. Afløseren ser bedre ud end nogensinde, og selv om Qashqai næppe vinder titlen, er den allerede en vinder for Nissan.
Nissan X-Trail: En let forlænget Qashqai med plads til to børn på den tredje sæderække. Fin bil, men næppe en vinder i år.
Opel Corsa: Set med danske briller er den nye Corsa, der kommer til Danmark til foråret, en af årets største bilnyheder. Designet er strammet op, der er nye trecylindrede motorer og muligheder for moderne infotainment. Corsa bygger dog videre på forgængerens platform, men kører angiveligt langt bedre. Vi får se.
Peugeot 108: Se Citroën C1.
Porsche Macan: En junior-Cayenne, der ser bragende godt ud og er blandt de billigste fristelser i Porsches line-up. Teknisk er den en stærkt forfinet Audi Q5. Både for ECOTY – og især i Danmark – er den dog for dyr til for alvor at spille med om titlen.
Renault Twingo: En finurlig fransk fætter med hækmotor og baghjulstræk. Det giver identitet i mikroklassen – og skaber godt med plads i kabinen. Sjov outsider, men næppe vindermateriale: Uden for Danmark er mikroklassen stadig en lille klasse.
Skoda Fabia: Tjekkerne bygger videre på søsterbilen VW Polo – men dog ikke den kommende udgave. Teknisk er den dog opgraderet med nye motorer. I Danmark er den blandt de vigtigste bilnyheder i 2015, men det hjælper næppe Fabia i europæisk sammenhæng. Dansk premiere sidst i januar.
Smart ForTwo/ForFour: Den nye Smart er udviklet sammen med Renault Twingo, som den deler hækmotor og baghjulstræk med. Bliver væsentligt dyrere end Twningo, men har sin helt egen stil og kan fås i den helt korte to-personers udgave, der fortsat er kult i Sydeuropa.
Subaru WRX STI: Rallybil i civil. Alt for ekstrem til at køre med titlen som Årets Bil i Europa – altså bortset fra, at det netop er, hvad WRX ville gøre, hvis titlen blev afgjort på fart og køreegenskaber.
Suzuki Celerio: Den beskedne Suzuki Alto’s afløser er nok engang en indisk-produceret verdensbil, hvis mission her på jord er at tilbyde billig transport. Pladsen skulle være øget mærkbart og designet lander et sted mellem mere voksent og lettere uharmonisk. Dansk premiere i marts som et billigt og rummeligt alternativ til VW Up.
Toyota Aygo: Se Citroën C1.
VW Passat: Endnu en af årets største nyheder: Designet er klassisk Passat, men folkevogns nye firmaflyder er baseret på den nye MQB-platform, der både rummer nye motorer og letter bilen for 85 kg. Basisudgaven med 150 turbobenziner-heste kører hele 20 km/l i snit. Det vidner om, at 8. generation af Passat virkelig er en moderne bil.
Læs mere på: www.caroftheyear.org