Analyse af Danmarks 20 billigste biler: Skoda Citigo vinder foran Suzuki Alto og Seat Mii, mens billigmærket Dacia er overraskende dyrt. Afskrivningen vejer tungest i de samlede ejerudgifter.
Det vrimler med billige mikro- og minibiler hos de danske bilforhandlere. I oktober 2014 var der 20, som kunne købes fra ny til under 100.000 kr. i basisudgaven. Det er flere end nogensinde før i nyere tid, og BT har sammen med Bilpriser.dk analyseret totaløkonomien for disse ekstremt billige biler.
Førstepladsen i analysen går til Skoda Citigo – Årets Bil i Danmark 2012 – som dog har Suzuki Alto og Seat Mii helt oppe i udstødningsrøret.
Der er ikke er nogen entydig sammenhæng mellem købspris og totaløkonomi. Den billigste bil i analysen at eje og bruge med de indlagte forudsætninger er altså Skoda Citigo, der trods en merpris på ca. 15.000 kr. i forhold til f.eks. Ford Ka præsterer en billigere totaløkonomi.
Omvendt kan man heller ikke sige, at købsprisen er ligegyldig, for de fire dyreste biler målt efter totaløkonomi er også de fire dyreste i købspris.
Den væsentligste faktor, når bilens totale udgift i ejerperioden skal gøres op, er dog afskrivningen. Hvor analysens vinder Skoda Citigo kommer ud med et forventet værditab på 38.409 kr., er det tilsvarende tal for Dacia Sandero 60.111 kr. Den ‘rumænske Renault’ forventes altså at tabe 60 pct. af sin værdi over fire år.
Høj tørst koster
Benzinøkonomien spiller også en væsentlig rolle. Derfor er Ford Ka med næsten lige så lav afskrivning som Citigo kun nummer syv målt efter totaløkonomi. Den går nemlig fire kilometer kortere på literen. En anden væsentlig årsag til, at Dacia Sandero med det store værditab havner på en markant sidsteplads er, at benzinøkonomien er dårligere end for alle andre i oversigten.
Nogle vil indvende, at en større og i familiesammenhæng mere anvendelig bil som Dacia Sandero – eller for den sags skyld de næsten lige så store bilmodeller Opel Corsa og Seat Ibiza – naturligt nok bruger mere benzin og kommer dårligere ud målt på kroner og øre. Derfor kan der være idé i at se på, hvor meget bilen relativt koster at eje og bruge. F.eks. ved at sætte de samlede udgifter over fire år i forhold til købsprisen.
Men det hjælper ikke Dacia meget, konkluderer analysen. Den samlede slutregning på 140.884 kr. er 41 pct. mere end bilens købspris. Seat Ibiza koster 30 pct. mere i drift, finansiering og afskrivning end købsprisen, mens tilsvarende tal for den tredje ’store mini’ Opel Corsa er 23 pct.
Image sikrer VW Up en klasse for sig selv
I den anden ende af skalaen – blandt de totaløkonomisk set bedste biler – koster Skoda Citigo kun 19 pct. mere end sin købspris at eje og bruge over fire år med de indlagte kilometerforudsætninger.
VW Up kommer ind på en beskeden 8. plads i analysen, men er alligevel Danmarks mest solgte bil måned efter måned, og det har redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling en forklaring på:
Der er VW Up, som har en solid position som ’mikrobilernes iPhone’, og så er der alle de andre billige biler. Up’en har en særlig appel til de unge og de stilbevidste, mens alle de andre kæmper om resten af kunderne på pris og leasingtilbud,” siger Jens Velling.
Fordi image er en vigtig parameter for en stor gruppe kunder, der vælger VW Up, vipper den også sine trillingesøskende, som altså ligge nr. 1 og nr. 3 i denne analyse, af pinden i salgskapløbet – selv om de begge er 10.000 kr. billigere.
”Up er trendy. Det er de andre to ikke i nær samme grad, selv om det er stort set den samme bil,” slår Jens Velling fast.
Skoda Citigo må nøjes med en 9. plads på salgsbarometeret for oktober, mens Seat Mii roder helt nede på en 33. plads.
Læs mere:
Se hele bilpriser.dks analyse her
TEST: Skoda Citigo giver utrolig værdi for pengene