Med den lille Karl kan Opel endelig tage kampen op med VW Up og Co. Fem døre, fem siddepladser og tre cylindre bliver standard til priser under 100.000 kr.
Karl hedder Opels nyeste model. Smag på navnet; Solidt, tysk og tillidsvækkende, ikke sandt?
Det er næppe tilfældigt, for Karl ligner på mange måder den mest spændende og selvsikre Opel-nyhed længe set. Først og fremmest giver den endelig Opel mulighed for at tage kampen op med storsællerter som VW Up, Kia Picanto, Hyundai i10 og Toyota Yaris. Ikke mindst i Danmark, hvor mikroklassen er afgørende for at vinde de store markedsandele. En populær basisbil er derfor vigtig for Opel, der kæmper for at genvinde tidligere tiders storhed og vende de røde tal på bundlinjen til sorte.
Med Opels billigmærke Chevrolet på vej ud af Europa får den lille Karl gode vækstbetingelser. Også fordi Opel ikke har valgt den nemme og billige løsning ved at udvikle Karl på teknikken fra den pensionsmodne Chevrolet Spark, men i stedet er begyndt med et blankt stykke papir.
200 kg lettere end Adam
Karl fremstår som en moderne bil. Med en længde på 368 cm er den omtrent på størrelse med konkurrenterne, men modsat de fleste af dem, har den fem siddepladser og fem døre som standard. Vægten er presset ned på relativt lette 900 kg, og dermed gør Karl op med den overvægt, der længe har plaget Opels biler. Til sammenligning vejer Opel Adam næsten 1.100 kg selv om den kun er to cm længere end sin nye lillebror.
Motoren er også en ny konstruktion: En benziner på 1,0 liter med 75 hk og tre cylindre men uden den turbolader, som motoren har i Opels lille livsstilsbil Adam. Om turbovarianten senere dukker op i Karl er uvist – foreløbig er 75 hk eneste motorisering.
Mod merpris kan du udstyre Karl med masser af elektroniske hjælpemidler. Blandt andet Opels IntelliLink-system, der kan ‘spejle’ indhold og apps fra din smartphone op på en stor, trykfølsom skærm i midterkonsollen. Vognbaneassistent, ‘blind vinkel’ advarsel, drejelygter og fartpilot er andre muligheder for tilkøb. Opel nævner dog ikke noget om nødbremse som i VW Up. Til gengæld bliver ‘bakkeassistent’, der forhindrer bilen i at trille baglæns ved igangsætning, standard.
Opel Karl kommer til Europa til sommer og Danmark er blandt de lande, der først får fornøjelsen. Priserne er endnu ikke på plads, men ifølge den danske Opel-importør skal de begynde under 100.000 kr. for basisudgaven.
Bygges i Korea
Karl kommer langvejs fra, for den skal bygges i Korea. Dermed afslører Opel også, at Karl skal danne basis for næste generation af Chevrolet Spark, som vi altså ikke får at se i Europa.
Men hvad er det lige med navnet Karl, er der måske nogle, der spørger?
Navnet er ikke et tilfældigt, men dog et lidt overraskende valg: Opels lille ny er nemlig opkaldt efter den ene af grundlæggeren Adam Opels tre sønner, der ikke hed Karl som bilen, men Carl… Ret pudsigt i denne sammenhæng, men man må formode, at tyskerne har skiftet forbogstav med vilje.
Læs også: Opel overvejer billigmærke