Hvilkenbil går tæt på de fem vigtigste bilnyheder på det danske marked i 2015: En gammel firmafavorit, en tjekket mini, en stilfuld italiener, en musikalsk japaner og en lille, men selvsikker Karl.
Mens 2014 blev en småsøvnig årgang set gennem bilentusiastens briller, tegner 2015 til at blive rigtig interessant: Det vrimler med nyheder i alle klasser, der ikke kun er spændende for bilkøberne, men også for de fabrikker, som producerer bilerne: Flere af dem har nemlig meget på spil i et marked, der fortsat er præget af økonomisk usikkerhed og stilstand.
I Danmark tegner bilåret 2015 til at blive særligt spændende. Efter endnu et rekordsalg i 2014, forbereder branchen sig på en lille nedtur i 2015. Til gengæld tyder alt på, at danske bilkøbere går en klasse eller to op efterhånden som markedet for mikrobiler er blevet mættet.
For bilforhandlerne er det umiddelbart gode nyheder: Hvor de kun tjener parkometermønter på at sælge små Up’er, Aygo’er og 108ere, er der bedre fortjeneste på de lidt større biler. Alligevel er der også gode nyheder til bilkøberne: Hvilkenbil.dk forventer nemlig, at priskrigen på mikrobilerne for alvor rykker op i de lidt større bilklasser i 2015. Dels fordi der her er bedre råd til rabatter, dels fordi konkurrenterne til nogle af 2015s mest spændende nyheder som Skoda Fabia, Opel Corsa, Hyundai i20 og Mazda 2 bliver nødt til at finde på modtræk for at fastholde interessen for deres lidt ældre modeller.
Hvilkenbil.dk har udvalgt fem bilnyheder, som vi anser for at være særligt interessante på det danske marked i 2015. Det var let – også selv om vi måtte fravælge adskillige biler med indlysende nyhedsværdi.
Audi A4 som ‘BMW-dræber’
Det gælder f.eks. femte generation af Audi A4, der dukker op sidst på året. Teknisk baseres den på VW-koncernens nye MQB-platform. Dermed er der lagt op til massive forbedringer i form af slankekur, avanceret betjening og optimerede motorer, der kører langt på literen. A4 er en afgørende model for Audi i mærkets bestræbelser på at vippe BMW af pinden som verdens bedste sælgende luksusmærke – også i Danmark, hvor A4 traditionelt har været et populært valg blandt firmabilisterne.
VW Passat – nyhed uden svagheder
Bliver vi i VW-familien, kunne vi også have peget på den nye VW Passat, som en af 2015s vigtigste nyheder. Men vi springer høfligt over, dels fordi VW Passat ret beset nåede at kaste lidt glans over 2014 med introduktionen i december, dels fordi alt tyder på, at VW har skabt en gennemgribende ny Passat, der – populært udtrykt – sælger sig selv: Vi har i hvert fald svært ved at se svagheder i det nye Passat-program, og forventer, at Wolfsburgs nye firmaflyder vil sætte sig tungere end nogensinde på det danske marked for firmabiler.
Karl kan overstråle Corsa
Så var vi mere i tvivl om, hvorvidt den nye Opel Corsa skulle nomineres: Femte generation af Opels mini er uhyre vigtig for Opel, der fortsat kæmper for at øge salget og vende underskud til overskud. I Danmark har Corsa en loyal fanskare, og de bliver næppe skuffede over Corsa E, der bygger videre på teknikken fra den nuværende Corsa D. Vi vurderer dog, at den lidt mindre Opel Karl – Opels første reelle bil i mikroklassen – netop i Danmark bliver en vigtigere model for Opel.
Når vi er i miniklassen, er det også svært at komme uden om de asiatiske nyheder Hyundai i20 og Mazda 2. Førstnævnte ser spændende ud med sin kombination af europæisk design og koreansk mekanik med fem års totalgaranti, tilsat klassiske Hyundai-dyder som god plads og høj værdi-for-pengene faktor. Det skal nok trække danske kunder i butikken, men den nye i20 mangler – ind til videre – moderne downsizede benzinmotorer og det nyeste sikkerhedsudstyr til for alvor at skabe ravage i miniklassen.
Mazda 2 har både teknikken, udseendet og med stor sandsynlighed også køreegenskaberne med sig, når den dukker op forår-sommer 2015. Forgængeren var en lille humørbombe og kørte med titlen som Årets Bil i Danmark 2008. Begejstringen forplantede sig dog aldrig i samme grad til bilkøberne – det skal blive spændende at se, om den frækt designede afløser har større held hos de danske forbrugere i 2015.
Britisk kat er årets ‘dark horse’
En anden mulig kandidat til at blive nomineret som en af 2015s mest spændende nyheder, er på alle måder en ‘dark horse’ – eller rettere sort kat: Jaguar XE er briternes seriøse forsøg på at køre skærmene af de tyske rivaler Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse – og modsat forgængeren Jaguar X-Type har den tilsyneladende noget at have ambitionerne i.
Med udbredt brug af aluminium, en hyperavanceret undervogn og helt nye motorer, bliver Jaguar XE angiveligt en ualmindeligt adræt kat. Ifølge flere medier bliver XE op til 200 kg lettere end sine tyske rivaler, hvilket lover godt for både køreegenskaber og forbrug.
Jaguar XE, der kommer til Danmark til efteråret, er dog fortsat en marginal spiller herhjemme, men vi krydser fingre for, at det hæderkronede traditionsmærke endelig får en bil, der for alvor kan sætte kløerne i danske bilentusiaster.
De fem vigtigste biler i 2015
På et dansk bilmarked, der er præget af verdens højeste afgifter og et forhold til den firehjulede så pragmatisk, at de mindste biler sidder på næsten to tredjedele af bilsalget, er det dog dyder som snusfornuft og smæk for de skattebelagte skillinger, der vægter tungest. Derfor peger hvilkenbil.dk på disse fem biler som årgang 2015s vigtigste:
Ford Mondeo:
Endelig! Efter næsten to års forsinkelse triller nyeste oplag af en god, gammel kending ud på de danske veje midt i januar. Godt hjulpet af fine køreegenskaber, enorm plads og rundhåndede rabatter til firmafolket, har Ford Mondeo ofte været Danmarks mest solgte firmabil. Tredje generation skal gøre forgængeren kunsten efter – og gør det på den forsigtige måde ved at bygge videre på den nuværende model.
Ændringerne består derfor mest af en ny front, der får Mondeo til at ligne James Bonds firmabil, når han skifter agentjobbet og Walther’en ud med kontorjob og familie.
Frontens lighed med en Aston Martin er i hvert fald slående. Indvendig er kabinen totalrenoveret med nyt design, nye materialer og ikke mindst betjening via en moderne, trykfølsom skærm.
Motorprogrammet er også opdateret med Fords fine EcoBoost turbobenzinere på 1,5 liter (tre cylindre) med 160 hk og 2,0 liter (fire cylindre) med 203 eller 240 hk. Senere følger en trecylindret basismodel med 125 hk, mens dieselmotorerne har 115, 150 eller 180 hk.
Priserne begynder ved godt 400.000 kr. Dermed bliver Mondeo for første gang dyrere end ærkerivalen VW Passat. I hvert fald på vejledende listepris. Slaget kommer dog til at stå om firmakunderne, og her har Mondeo omtrent samme beskatningsværdi som Passaten. Dermed er der lagt op til en spændende duel mellem de to tyskere om at blive Danmarks mest populære firmabil. Vi kan ikke se andre for alvor blande sig i denne duel, som vi tror bliver usædvanlig tæt og hård. Også selv om Ford Mondeo efter vores vurdering har et lille handicap i form af høj vægt fra den gamle platform og en dåbsattest, der faktisk siger 2013.
Læs også: Ford Mondeo bliver dyrere end ærkerivalen Passat
Skoda Fabia:
Som Mondeo er Skoda Fabia en bil, der traditionelt har et stort dansk publikum. Tredje generation lanceres sidst i januar i et friskpresset design, der giver Fabia et tiltrængt skud ungdommelighed.
Som Ford Mondeo bygger Skoda Fabia dog videre på den nuværende models platform.
Havde man håbet, at Fabia ville blive VW-koncernens første mini på den nye MQB-platform, er der altså tale om en lille skuffelse.
Teknikken er dog opdateret, så Fabia bl.a. får moderne sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, mens en adaptiv fartpilot forventes at blive spændende ekstraudstyr. Motorprogrammet er både bredt og attraktivt med et væld af downsizede turbobenzinere og flere dieselvarianter.
Til startpriser lige under 130.000 kr. (ekskl. levering) og med en af miniklassens meget få stationcar-udgaver i modelprogrammet, ligner Fabia endnu en succes for Skoda.
Læs også: Ny Fabia – halvvejs mod revolutionen
Opel Karl:
Opel kæmper en brav kamp for at vende vigende salgstal og fortsat underskud til fornyet fremgang. Helt afgørende bliver mikrobilen Karl, der tydeligvis er en stor satsning for Opel. Dels har Opels amerikanske ejere, GM, besluttet at trække deres billige Chevrolet-mærke ud af Europa for at give Opel bedre vækstbetingelser, dels er Karl ny på alle punkter. Altså ikke noget med at springe over, hvor gærdet er lavest og pynte lidt på den småtrætte Chevrolet Spark, der er på vej ud af Europa.
Teknisk ligner Karl faktisk en lækkerbisken i mikroklassen. Med en længde på knapt 3,7 meter bliver den blandt de store i klassen, hvilket blandt andet udmønter sig i fem siddepladser. Alligevel er vægten holdt under 1.000 kg, hvilket skulle give Opels nye trecylindrede benzinmotor på 1,0 liter relativt let spil.
Ydermere udmærker Karl sig ved et vellykket design og en kabine, der ikke umiddelbart ser så skrabet ud som mange af konkurrenternes. Endelig skal priserne angiveligt begynde under 100.000 kr. – vel at mærke for en femdørs model – når der er dansk premiere til sommer.
Vi tror, at Karl kan blive et positivt vendepunkt for Opel – også i Danmark, hvor mikrobiler stadig storsælger.
Læs også: Her er Opels lille Karl
Fiat 500X:
Som Opel kæmper italienske Fiat for at øge salg og indtjening. Bortset fra den nuttede, men aldrende Fiat 500 kniber det bare med succeshistorierne for italienerne. Det skal Fiat 500X lave om på. Fiat har da også læst på lektien og sender en Fiat 500-inspireret bil lige ind i det brandvarme crossover-segment.
Kombinationen af italiensk design og topmoderne crossover-stil ligner et sjældent, men også stensikkert hit for Fiat.
Især hvis den danske importør kan holde startprisen nede omkring de godt 200.000 kr., som rygterne taler om. Lykkes det, ligner 500X en nyhed, der ikke blot kan tage kampen op med billigere rivaler som Renault Captur og Peugeot 2008, men også genskabe noget af tidligere tiders begejstring for bilmærket Fiat. Prisen bliver dog afgørende for den måske vigtigste Fiat-model i dette årti.
Læs også: 500X skal løfte Fiat til nye højder
Honda Jazz:
Et magisk bagsæde, der kan vippes op, så du får gulvplads til store genstande, imponerende pladsudnyttelse og et legendarisk ry for mekanisk kvalitet og pålidelighed sikrede i 2009 Honda Jazz titlen som Årets Bil i Danmark.
Yderst fortjent og Jazz har lige siden været blandt hvilkenbil.dk’s absolutte favoritter i miniklassen. En relativt høj startpris spændte dog ben for succesen herhjemme, men til sommer er der chance for revanche, når Honda lancerer tredje oplag af deres musikalske mini.
Næste Jazz vokser en smule, får et ganske markant design og opdaterede motorer. Det sidste lægger forhåbentlig en dæmper på de lidt højrøstede maskiner, mens nye hjulophæng skulle blødgøre den noget stive undervogn.
Kan den danske Honda-importør samtidig holde fast i de nuværende og mere konkurrencedygtige priser fra 143.000 inkl. levering, kan Jazz endelig få den succes, som den smågeniale konstruktion fortjener.
Læs også: Første billeder af ny Honda Jazz