Danskerne købte næsten 190.000 nye biler i 2014. Miniklassen sælger nu bedre end mikroklassen – VW er mest solgte bilmærke igen, mens Fiat og Alfa taber terræn.
Danskerne købte ikke bare julegaver i december. Efter et stille efterår hos landets bilforhandlere, satte bilkøberne en slutspurt ind i årets sidste måned, der sendte det samlede salg af nye biler i 2014 op på 188.921 styk.
Det er ikke alene alle tiders rekord, men også en gedigen stigning på fire pct. sammenlignet med 2013, der ellers også var et rekordår for bilsalget. Det viser den endelige årsopgørelse foretaget af brancheforeningen De Danske Bilimportører.
På toppen af bilsalget finder vi – som sidste år – VW Up (billedet). Den lille folkevogn er et fint billede af bilsalget i 2014: Med 10.106 indregistreringer er VW Up i suveræn stil Danmarks mest populære bilmodel fra Danmarks mest solgte bilmærke. Nummer to på listen, den tilsvarende Peugeot 107/108 solgte tilsammen 6.279 styk.
Omvendt gik Up-salget faktisk godt 20 procent tilbage – en tendens, der også ramte den ellers så populære mikroklasse. Miniklassen gik også smule tilbage, men blev ikke desto mindre den mest solgte bilklasse i 2014 med en markedsandel på 28,5 pct. Størst fremgang var der dog i den lille mellemklasse – også kendt som Golf-klassen – der med et ryk på knapt fire procentpoint nu sidder på 21,3 pct. af bilsalget.
Elbilerne havde også et rekordår, godt hjulpet af den amerikanske elbil Tesla Model S. En tredobling af salget bragte det samlede antal elbiler op på 1.561 biler, men de eldrevne bilers markedsandel er fortsat beskedne 0,9 pct.
Vinderne og taberne i 2014
Nærlæser man salgstallene, er det tydeligt, at bilmærker klarede sig vidt forskelligt i et 2014 præget af priskrig og hård kamp om kunderne.
VW kom nok en gang ud på toppen som Danmarks mest solgte bilmærke med et samlet salg på 23.030 biler. Det svarer til en solid markedsandel på 12,2 pct. men også en samlet tilbagegang på fem pct.
Hos Peugeot satte nye modeller som 208, 308 og 108 bilsalget i femte gear, og så spurtede den franske løve forbi Toyota og Ford og helt op på andenpladsen med en markedsandel på 9,7 procent. Toyota måtte endda se sig overhalet af ikke blot Peugeot, men også Skoda, der nu er Danmarks fjerde mest solgte bilmærke med en markedsandel på 7,1 pct.
De japanske mærker Nissan og Mazda er blandt de største vindere i 2014 med fremgang på henholdsvis 27 og 24 pct. Tyske Mercedes og Opel kan også glæde sig over solid fremgang på henholdsvis 18 og 15 pct. Omvendt har Seat svært ved at følge trop med resten af familien i VW-koncernen, og må – trods vellykkede modeller som Mii og Leon – notere en tilbagegang på otte pct. og en beskeden 15. plads på de danske bilkøberes hitliste.
Endnu værre ser det ud for italiensk bilindustri, der tilsyneladende helt har mistet appellen til danskerne: Fiat går 33 og Alfa hele 47 pct. tilbage i 2014. Faktisk lykkedes det kun Alfa at sælge 171 biler sidste år. Alfa er dog også ramt af, at man p.t. kun har tre modeller – MiTo, Giulietta og sportsvognen 4C – i udstillingslokalerne. Først i 2016 kommer 159-afløseren Giulia de nødstedte Alfa-forhandlere til undsætning.
Sådan klarede bilmærkerne sig i 2014
Mærke | Antal | Andel | Ændring, antal |
1 VW | 23.030 | 12,2 % | -5 % |
2 Peugeot | 18.237 | 9,7 % | 29 % |
3 Ford | 14.959 | 7,9 % | -2 % |
4 Skoda | 13.322 | 7,1 % | -3 % |
5 Toyota | 13.181 | 7,0 % | -9 % |
6 Citroën | 12.800 | 6,8 % | 3 % |
7 Renault | 11.333 | 6,0 % | -4 % |
8 Kia | 9.764 | 5,2 % | -11 % |
9 Hyundai | 9.220 | 4,9 % | 14 % |
10 Nissan | 7.754 | 4,1 % | 27 % |
11 Opel | 7.470 | 4,0 % | 15 % |
12 Audi | 6.761 | 3,6 % | 12 % |
13 Suzuki | 5.958 | 3,2 % | 9 % |
14 Mercedes-Benz | 5.030 | 2,7 % | 18 % |
15 Seat | 4.526 | 2,4 % | -8 % |
16 BMW | 4.131 | 2,2 % | 4 % |
17 Mazda | 3.978 | 2,1 % | 24 % |
18 Fiat | 3.931 | 2,1 % | -33 % |
19 Dacia | 2.822 | 1,5 % | 313 % |
20 Chevrolet | 2.462 | 1,3 % | -50 % |
21 Mitsubishi | 2.264 | 1,2 % | 2533 % |
22 Volvo | 2.022 | 1,1 % | 18 % |
23 Honda | 2.015 | 1,1 % | 19 % |
24 Mini | 526 | 0,3 % | 7 % |
25 Tesla | 460 | 0,2 % | 311 % |
26 Smart | 248 | 0,1 % | 148 % |
27 Alfa Romeo | 171 | 0,1 % | -47 % |
28 Subaru | 151 | 0,1 % | 29 % |
29 Land Rover | 79 | – | 7 % |
30 Porsche | 63 | – | 85 % |
31 Jaguar | 54 | – | 69 % |
Top 20 personbiler 2014 |
||
Nr. | Model | Antal |
1 | VW Up | 10.106 |
2 | Peugeot 107/108 | 6.279 |
3 | Peugeot 208 | 5.702 |
4 | Skoda Octavia | 5.406 |
5 | Toyota Aygo | 5.336 |
6 | VW Golf | 5.185 |
7 | Ford Fiesta | 5.082 |
8 | Citroën C1 | 4.584 |
9 | Renault Clio | 4.570 |
10 | Ford Ka | 4.209 |
11 | Skoda Citigo | 4.127 |
12 | Kia Picanto | 4.018 |
13 | VW Polo | 3.904 |
14 | Toyota Yaris | 3.701 |
15 | Nissan Qashqai | 3.480 |
16 | Kia Rio | 3.470 |
17 | Hyundai i20 | 3.323 |
18 | Peugeot 308 | 2.932 |
19 | Renault Captur | 2.859 |
20 | Hyundai i10 | 2.809 |