Salget af hybridbiler i Danmark satte igen rekord i 2014. 93 procent af hybriderne er fra Toyota, der har skabt sig en solid niche for de miljøvenlige biler.
Markedet for miljøvenlige hybridbiler, der både kører på benzin og strøm, vokser hastigt i Danmark. I 2014 satte salget af hybridbiler endnu en gang rekord med 1.435 solgte biler. Dermed sælges der omtrent lige så mange hybrid- som elbiler herhjemme.
Det glæder de sig især over hos den danske Toyota-importør. På 1.331 af de solgte hybrider sad der nemlig et Toyota-skilt. Dermed sidder den japanske hybrid-specialist særdeles tungt på det voksende danske hybridmarked med en massiv markedsandel på 93 procent.
“Vi har haft et forrygende 2014, hvor vi rundede 1.000 solgte Toyota hybridbiler allerede ved udgangen af oktober og igen satte ny rekord for antallet af solgte hybridbiler for et helt år. Hver femte Yaris og hver tredje Auris sælges nu som hybrid,” fortæller pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.
Han nævner flere årsager til danskernes stigende interesse for hybridbiler.
”En hybridbil er utrolig støjsvag og komfortabel at køre i og har som standard altid automatgear, hvilket gør den perfekt til de fleste menneskers daglige køreture. Og så betyder det meget, at den både er miljørigtig og økonomisk. På den måde gør man altså noget godt for miljøet samtidig med, at man sparer en masse penge på benzinregningen og på ejerafgiften,” forklarer Anders Tystrup.
Det stigende salg af hybridbiler i Danmark kan også forklares med, at hybridbiler generelt er blevet billigere at anskaffe sig. Markedets billigste hybridbil – Yaris Hybrid – koster i dag således fra 184.000 kr. inkl. levering.
Udviklingen for hybridbiler i Danmark har nærmest været eksplosiv for Toyota: I 2011 blev der solgt mindre end 200 hybridbiler herhjemme, i 2012 steg salget til knapt 400 biler for så for alvor at accelerere med godt 1.000 biler i 2013 og nu 1.331 biler i 2014.
Mens Toyota nærmest ejer det danske marked for hybridbiler i dag, kan japanerne dog se frem til øget konkurrence fremover: Særligt VW rører på sig med spændende alternativer i form af sportslige hybridudgaver af populære modeller som Golf og Passat. Under betegnelsen GTE er der endda tale om særligt avancerede lade-hybrider, hvor batteriet ikke blot oplader under kørseln, men også kan lades i stikkontakten og dermed kører lidt længere på ren eldrift.
Størst indhug i Toyotas hybriddominans vil dog snarere komme fra Honda, der senere i år lancerer en ny Jazz i samme klasse som Toyota Yaris. Jazz kommer også i en hybridudgave, der forventes at kunne udfordre Toyota Yaris Hybrid i klassen under 200.000 kr.
Toyotas hybrider dominerer på verdensplan
Det er ikke kun i Danmark, at verdens største bilproducent Toyota sidder tungt på markedet for hybridbiler. Som pioner på området har Toyota et kæmpe forspring. I oktober i fjor udmøntede det sig på verdensplan i 7 mio. solgte hybridbiler siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil Prius i 1997.
Her 18 år senere markedsfører Toyota globalt 27 forskellige hybridbiler og én ladehybrid. I Danmark står fem forskellige hybridmodeller på salgslisten med Yaris som den mest solgte. Der blev i 2014 indregistreret over 800 Yaris Hybrid, som for tredje år i træk altså kan kalde sig Danmarks mest populære hybridbil. Den næstmest solgte hybridbil i Danmark i fjor blev Toyota Auris Hybrid med knap 500 solgte eksemplarer.