Kia øger fortsat produktionen i Europa. 2014 blev et rekordår for Kia’s fabrik i Slovenien, hvor 323.000 biler kørte af samlebåndet.
Bilproduktion bliver stadig mere global. Det er Kia Motors et godt eksempel på. Kia er Sydkoreansk, men i takt med fabrikkens ambitioner om at øge markedsandelen i Europa, har det været nødvendigt at fremstille en større del af mærkets biler tæt på det europæiske eksportmarked.
Siden 2005 har det europæiske marked officielt været den vigtigste ‘vækstmotor’ for Kia. Og det er ikke bare tom snak – da Kia lancerede første generation af mellemklassebilen Ceed, var den ikke blot designet i Europa til europæere, den blev også fremstillet på en ny europæisk fabrik i den slovenske by Zilina.
Siden er det gået stærkt – målt på andelen af producerede biler er koreanske Kia blevet stadig mere ‘europæisk’: I 2014 steg produktionen i Europa med tre procent og slog alle hidtidige rekorder, da mere end 323.000 biler trillede af samlebåndet i Slovenien. Hertil kommer en endnu større produktion af motorer på 493.000 styk, hvoraf mange er eksporteret videre til Kias søsterselskab, Hyundai. I øvrigt hovedsageligt til Hyundais europæiske fabrik i Tjekkiet.
Den mellemstore crossover Sportage (billedet) var med en andel på 55 procent den model, der oftest rullede af samlebåndet i Slovenien. Golf-konkurrenten Ceed udgjorde 36 procent af produktionen, mens mini-mpv’en Venga stod for de resterende ni procent.
Med en samlet produktion på næsten 2.750.000 biler i 2014 går der dog fortsat noget tid, før Kia kan hævde, at mærket er mindst lige så europæisk som koreansk. Den stigende produktion i Slovenien handler dog også om meget andet end mærkeidentitet: Ved at producere biler i Europa, kan Kia både forkorte leveringstiden og reducere transportomkostningerne betydeligt, sammenlignet med dengang, hvor alle Kia’er blev sendt med bilfærge til Europa fra fabrikkerne i Sydkorea.