Nye motorer, mere sikkerhedsudstyr og touch-screen betjening skal holde den lidt oversete Toyota Auris inde i kampen i Golf-klassen.
Den japanske Golf – Toyota Auris – får et midtvejs-facelift senere i år. Og hvis det kommer bag på dig, at Auris snart kan fejre tre års fødselsdag og dermed er halvvejs i sin livscyklus, er det nok et godt udtryk for, at modellen lever et lidt stille liv på det danske marked.
Sidste år blev der solgt 1.422 Toyota Auris. Til sammenligning blev der skrevet slutsedler på klassens bestsellere som VW Golf og Skoda Octavia henholdsvis 5.185 og 5.406 gange. Det er tal, der sort på hvidt dokumenterer, at Auris aldrig er blevet samme succes som den legendariske forgænger Corolla var engang. På ét punkt kan Auris dog godt tillade sig at prale lidt: Hver tredje model er en hybrid, og det gør Auris til en af Danmarks suverænt bedst sælgende hybridbiler.
Men stol trygt på, at Toyota ikke bryder sig om at være kørt så langt agterud af Golf og Co. Med faceliftet af Auris, der officielt præsenteres på næste uges biludstilling i Geneve, forsøger japanerne at rette op på nogle af de karaktertræk, der har holdt Auris nede i salgsstatistikken.
Det lidt forsigtige design får en make-over, der ikke mindst inkluderer et ’næsejob’ med en mere markant front. Indvendig har Toyota fået en del hug for et noget 90er-agtigt interiør med firkantede linjer og blåt lys i instrumenterne. Det koster dog dyrt at skifte hele instrumentpanelet ud midt i en bils livscyklus, så Toyota nøjes med at indføre samme touch-screen betjening som de mest moderne konkurrenter.
Mere sikkerhedsudstyr på vej
Hvad systemet kan, ved vi dog ikke, for Toyota er yderst tilbageholdende med oplysninger i pressemeddelelsen. Dog ved vi, at den fornyede Auris vil få meget af det sikkerhedsudstyr som Toyota mangler over en bred kam i dag.
Under navnet ’safety sense’ lancerer Toyota nemlig to sikkerhedspakker: En C-pakke til mindre modeller med automatisk nødbremse ved hastigheder op til 80 km/t, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af langt lys. P-pakken udbygger sikkerheden med automatisk opbremsning for fodgængere, automatisk nødbremse fra meget høje hastigheder samt adaptiv fartpilot. Den faceliftede Auris forventes at blive udstyret med C-pakken.
Derudover lover Toyota nye benzin- og dieselmotorer. Hvor meget nyt vi kan glæde os til under hjelmen er dog usikkert. Vi forventer let modificerede udgaver af de eksisterende benzinmotorer, der fortsat vil køre uden turbo, men dog lidt længere på literen. Dieselmotorerne kan derimod tænkes at komme fra tyske BMW, som Toyota er begyndt at købe dieselmotorer hos – vi gætter på, at Auris snart kan udstyres med BMWs 1,6 liters turbodiesel, som vi kender fra Toyota Verso.
Den opdaterede Toyota Auris forventes til Danmark i andet halvår 2015.
Læs også testen: Toyota Auris er mellemklassens grå guld