Røgkupé: Røg i bilen koster dig op til 10 pct. på brugtprisen, vurderer ekspert. Selv med store nedslag i prisen kan det være umuligt at sælge rygerbiler.
Køb en ny bil, sæt dig ind i den, tænd en smøg og fortsæt med at ryge i bilen hver dag, så koster det dig let 10.000 kr. i bytteprisen på en gennemsnitsbil, viser beregninger, som hvilkenbil.dk har foretaget på bilpriser.dk.
Ifølge eksperter som hvilkenbil.dk har talt med, vil bytteprisen på en bil, der er blevet røget kraftigt i, typisk ligge 5-10 pct. under en røgfri bil.
Hos en af landets største brugtbilforhandlere Bilernes Hus i Silkeborg, der konstant har ca. 350 nyere brugte biler på lager, er man ikke i tvivl: Røg i bilen koster dig let tusindvis af kroner – oven i dem du har købt tobak for.
”På en 300.000 kroners-bil – for eksempel en Audi A4 eller VW Passat – kan det nemt handle om 20.000 kr., man må være billigere end markedet, vurderer den erfarne bilindkøber Jess Slot Helle, Bilernes Hus i Silkeborg.
Han fortæller til hvilkenbil.dk, at købernes syn på røg i bilen har ændret sig gennem de seneste 20 år – fra at der ofte blev røget til, at der meget sjældent ryges i bilerne, og det reducerer køberskaren voldsomt.
”Men de få, der stadig ryger i bilen, de storryger til gengæld,” siger Jess Slot Helle og fortæller videre:
De få gange om året, vi får rygerbiler ind, kan bilen udelukkende sælges til en ryger igen – som enten ikke lader sig mærke med det eller selv ryger i sine biler. Ingen andre vil købe bilen – uanset om den er under markedspris,” forklarer den erfarne bilhandler om årsagen til den markant lavere byttepris.
Har der først været røget regelmæssigt i en bil, er lugten ifølge Jess Slot Helle næsten umulig at fjerne permanent.
Bilen skilles ad og gennemrenses og står efterfølgende til ’afdampning’ et par dage med en såkaldt ozon-maskine. Herefter er rygerbiler for så vidt ’røgfri’, men når der bliver varmt i kabinen – for eksempel en hed sommerdag – så kan lugtgenerne efter det tidligere ’røgeri’ dukke op igen.
Ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling er rygning i bilen i dag så sjældent, at mange nye biler slet ikke har askebæger monteret.
”Det er næsten slut med askebæger og cigarettænder i danske biler. Det er ikke noget kunderne efterspørger,” siger Jens Velling.
Han understreger dog, at det ikke er alle steder i Europa er bilerne røgfri.
FAKTA: Danske biler har færrest askebægre
Danskerne er ifølge en undersøgelse som Ford gennemførte i 2014 blandt forbrugerne i 22 lande i Europa de mest ’røgfri’ bilkøbere. Det er kun 0,3 pct. af alle Ford-modeller, der sælges i Danmark, som leveres med udstyr til rygere. Det er den laveste andel blandt landene i undersøgelsen.
I den anden ende af skalaen har tyrkerne ikke problemer med at have røg i kabinen. Her er alle solgte Ford-modeller udstyret med en rygerpakke med både cigarettænder og askebæger.
De næstmest rygetrængende i undersøgelsen er grækerne, hvoraf 73 pct. af Ford-købere vælger rygepakke til bilen. I Spanien er det 53 pct., mens Rumænien, Italien og Portugal ligger på de næste pladser.
Læs også: Mikrobiler taber mest i værdi