Citroën bygger videre på Cactus med designkonceptet Aircross. Designchefen lover, at Citroën aldrig skal være ’aggressive og vrede at se på som tyske biler’.
Citroën er tilbage som bildesignerne, der tør tegne, hvor konkurrenterne begynder at bruge viskelæder. Efter den kække C4 Cactus har Citroën kreeret stilstudiet Aircross, der bygger videre på Cactus-filosofien om enkel, let og funktionel teknologi svøbt i et både organisk blødt og alligevel frækt og selvsikkert design.
Aircross tager både størrelses- og designmæssigt Cactus et skridt videre. Med plug-in hybrid teknik, der kombinerer elmotor og en turboladet benziner til sammenlagt 313 hk er Aircross Dr. Jekyll og Mr. Hyde på fransk: Det ene øjeblik en rå firehjulstrækker, der rykker fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder, det næste en familievenlig rejsevogn, der kører op til 50 km på miljøvenlig eldrift.
Aircross bliver blandt trækplastrene på bilshowet i Shanghai. Kina er et uhyre vigtigt marked for Citroën, der sælger fjerde bil i riget i midten.
Men det mest spændende ved Aircross er og bliver designsproget, der højt og tydeligt fortæller, at Citroën atter tør skille sig ud fra flokke. Tidligere tiders (fejlslagne) strategi om at være og ligne en VW med fransk accent, er endegyldigt skrinlagt. Det fastslår Citroëns unge designchef Alexandre Malval i et interview med britiske Autocar i forbindelse med afsløringen af Aircross:
Vores biler skal ikke på nogen måde se aggressive ud. Hvor de tyske mærker skaber en tilstedeværelse ved at bruge skarpe, vrede pressefolder og modige linjer, ønsker vi at skabe et rent design. Det betyder runde kurver, enkle overflader og selvsikkerhed til at vise teknikken frem for at gemme den bag design.”
”Vi vil ikke designe noget, der kun er overflade – alt skal have en funktion. Vores biler skal være enkle på en måde, der gør ejeren tilfreds,” forklarer Alexandre Malval med et tydeligt hip til især VW-koncernen, der p.t. excellerer i rette vinkler og knivskarpe kanter.
Ifølge Alexandre Malval er Cactus og nu Aircross ikke enlige svaler: Citroëns designfilosofi skal udbredes til alle modeller.
”Hvorfor ikke? Vores historie er fuld af modeller som CX og SM, der beviser, at vi ikke gør som alle de andre. Den selvsikkerhed vil vi tilbage til. Fremover skal vores biler være venlige, anderledes og nærmest hyggelige.”
Læs også: Cactus stikker ud fra mængden