BILTEST: Den nye Opel Corsa bygger videre på den otte år gamle forgænger, men køreegenskaber, mekanik og finish er markant forbedret.
Hvilken bil?
Femte generation af Opel Corsa fik Danmarkspremiere januar 2015. Opels miniklasse-model har altid været populær, også i Danmark, hvor Corsa har et stort og trofast publikum. Corsa fås med tre eller fem døre, og mens tyskerne ikke tilbyder en stationcar-version, er der masser af modelvarianter – fra en beskeden 75 hestes basisudgave til en hidsig OPC-version. Her tester vi Corsa med den nye trecylindrede 1,0 liters turbobenziner med 115 hk og Cosmo-udstyr til 200.000 kr. plus levering.
Vidste du at?
Opel lancerer Corsa som ‘ny’. Ret beset er der tale om et kraftigt facelift, for Corsa E som modellen kaldes, står på samme platform som forgængeren Corsa D, der blev udviklet i fællesskab med Fiat Punto. Opel har dog givet Corsa E den helt store overhaling: Hjulophæng og servostyring er ændret og giver en helt ny køreoplevelse, kabinen er forbedret med finere materialer og med den nye, trecylindrede 1,0 liters benzinmotor surfer Opel endelig med på downsizing-bølgen. Læs også bloggen: Hovsa – Corsa er blevet smålækker
Hvordan er førerpladsen?
Corsa har altid haft en af miniklassens bedste førerpladser. Både rat og det fastpolstrede førersæde kan trækkes langt tilbage og giver selv store chauffører fornemmelsen af at sidde i en større bil.
Aha-oplevelsen i den nye Corsa består i en ny instrumentering, hvor en stor trykfølsom skærm i midterkonsollen styrer lyd, telefon og eventuel navigation. Heldigvis kan ventilationsanlæg, varme i sæderne, lydstyrke og kørecomputer fortsat betjenes per trykknap. Sammen med en nærmest lækker finish gør det Corsa-kabinen til en af de mest indbydende og velfungerende i miniklassen.
Hvordan opleves kabinen?
Opel Corsa er blot fire meter lang, men effektivt udhulet. Kun de koreanske kusiner Hyundai i20 og Kia Rio tilbyder mere benplads på bagsædet, mens konkurrenter som Skoda Fabia, Renault Clio og Ford Fiesta må se sig overgået. Oversigten fra førersædet er god, blandt andet fordi sædet kan køres højt op, og fordi Opel har ofret ekstra sideruder ved spejlene. Bagagerummet har plads til 285 liter – her har nye konkurrenter som Skoda Fabia og Hyundai i20 plads til et par ekstra indkøbsposer
Er sikkerheden i orden?
Corsa kan ikke køre fra, at den grundliggende teknik er fra 2006. Den ‘nye’ Corsa må således nøjes med fire ud af fem stjerner i Euro NCAP crashtesten, og det skyldes flere svagheder: Beskyttelsen mod piskesmæld er ringe og trods både side- og gardinairbags belastes chaufførens brystkasse markant i pæletesten, ligesom Corsa ikke kan udstyres med automatisk nødbremse. Interessant nok er den mest fornyede del af designet – fronten – relativt blid mod fodgængere. Her er det lykkedes Opel at forbedre sikkerheden. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Hvor forgængerens sære kombination af hårde støddæmpere og bløde fjedre resulterede i stødende affjedringskomfort og krængning i sving, har ingeniørerne i Rüsselsheim udrettet små mirakler med Corsa E:
Selv med testbilens enorme 17-tommer fælge (ekstraudstyr), er komforten høj og samtidig har forhjulene nu et vejgreb, der gør Corsa mere køreglad end nogensinde.
Ford Fiesta er fortsat mere sportslig, men Corsa har miniklassens bedste kompromis mellem sport og komfort. Køreegenskaberne er en af flere positive overraskelser i Corsa.
Hvordan er motoren?
Den næste overraskelse kommer her: På grund af lavvande i kassen har Opel længe haft et pensionsmodent motor-udvalg. I Corsa er der endelig blevet råd til moderne downsizing: En 1,0 liters benziner med tre cylindre og turbo, der enten har 90 hk eller som her, 115 hk. Modsat konkurrenterne har Opel endda tilføjet en kostbar balanceaksel, der fjerner de vibrationer, der altid følger med tre cylindre.
Resultatet er en motor, der er så støjsvag, fri for vibrationer, fleksibel og omdrejningsvillig, at Opel med ét slag rykker frem i forreste række, når det gælder lækker mekanik.
Passer prisen?
Prisen er OK for en topudstyret variant som Cosmo med 115 veloplagte hestekræfter. Bedste Corsa-køb er dog ubetinget den lidt mindre udgave af den trecylindrede motor med 90 hk og Enjoy-udstyr til 164.000 kr. inkl. levering. De 90 heste rækker rigeligt, og der er ikke sparet på udstyret, der bl.a. omfatter læderrat med varme, fartpilot, aircondition, cd-radio med USB og Bluetooth samt LED-kørelys. Men lad være med at spare yderligere 10.000 kr. på modellen med den gamle 1,4 liters motor med 90 hk – Corsa fortjener den moderne motor.
Er der alternativer?
Mange – for det vrimler med nyheder i miniklassen netop nu. Skoda Fabia er en værdig udfordrer med vellykket mekanik og køreegenskaber, men også mindre bagsædeplads og mere fersk finish til samme priser. Hyundai i20 1,25 Trend lokker med udstyr og plads men ingen turbo til 154.000 kr., mens Mazda 2 1,5 slår på småfrækt design og sportslige køregenskaber, men også færre kræfter til 156.000 kr. Ford Fiesta med 100 hestes Ecoboost motor til 171.000 kr. er den eneste her, der følger Corsa til dørs på køreegenskaber, men plads og finish er ikke på niveau.
Konklusion:
For: Fine køreegenskaber, lækker finish og fornuftig plads.
Imod: Sikkerhed ikke helt up-to-date.
Hvilkenbil siger:
Opels ingeniører får det maksimale ud af den aldrende Corsa, der er mærkbart opgraderet med fornemme køreegenskaber og miniklassens lækreste finish. Trumfkortet er den nye, downsizede turbobenziner, der sætter ny standard for trecylindret gangkultur. Hermed anbefalet.
Læs også tests af konkurrenterne:
Fornuften fører an i Skoda Fabia
Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage
VW Polo er stadig klassens alfa-han
Renault Clio forfører med stil og komfort
Peugeot 208 genfinder køreglæden
FAKTA: Opel Corsa 1,0 T Cosmo
Vejl. pris, inkl. lev.: 204.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l
Forbrug i test: 15,4 km/l
Længde/bredde/højde: 402/174/148 cm
Bagagerum (min/max): 285/1.100 liter
Vægt: 1.200 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 115 hk/170 Nm
0-100 km/t: 11,3 sek
Topfart: 195 km/t
Særligt standard udstyr:
7“ farveskærm med mulighed for navigation (koster ca. 400 kr. til en smartphone), seks højttalere, el-ruder foran, 16” alufælge, el-justerbare sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, City mode styretøj, multijusterbart læderrat med varme og fjernbetjening af radio, varme i forsæder, aircondition, fartpilot, LED kørelys, splitbagsæde, kørecomputer, bi-xenon forlygter med ekstra kurvelys der oplyser den side bilen drejer til (ved hastighed under 40 km/t), USB og AUX-indgange, start-stop automatik, bluetooth.
Metallak: 6.000 kr., Førerassistance pakke med skiltegenkendelse, frontal kollisionsalarm, distanceindikator, vognbaneassistent, automatisk fjernlys og regnsensor: 6.000 kr., p-sensor og blindvinkelalarm: 5.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)