Den nye regering vil ikke forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler – skatteministeren er gået i tænkeboks, og ønsker en samlet reform af de danske bilafgifter.
Alt tyder på, at 2015 bliver det sidste år, hvor der kan sælges elbiler uden afgift i Danmark. I et interview med dagbladet Ingeniøren siger Venstres nye skatteminister, Karsten Lauritzen, at der ”ikke er penge til at fortsætte den nuværende model for afgiftsfritagelse for elbiler”.
Hvad der så skal ske med afgifterne på elbiler i særdeleshed og biler generelt på det danske marked, er endnu uvist. Ifølge ing.dk, vil skatteministeren bruge sommeren til at overveje, hvad der skal træde i stedet for den nuværende afgiftsfritagelse for elbiler.
Dermed er der lagt op til en løsning, der kan ende med et dramatisk dyk eller lige frem en fuld opbremsning for det danske salg af elbiler. F.eks. vil den populære Tesla S elbil stige fra godt en halv million kroner til det dobbelte eller helt op til 1,4 millioner kroner, hvis den pålægges almindelig dansk registreringsafgift.
I elbilsbranchen frygter man, at afgifter på elbiler samtidig vil sætte udrulningen af elstandere helt eller delvist i stå, hvilket vil gøre det endnu sværere at øge andelen af miljøvenlige elbiler på de danske veje.
Der mangler 450 mio. kr.
Regeringens udfordring er, at den ’mangler’ de 450 millioner kr., som den ifølge egne beregninger mister i tabt provenu på afgiftsfritagelsen af elbiler.
Samtidig ønsker Venstre-regeringen at gennemføre en samlet reform af de danske bilafgifter. Målet er at reducere bilernes CO2-udslip, men uden at det samlet set bliver dyrere for danskerne at købe bil.
Skatteminister Karsten Lauritzen siger til ing.dk, at regeringen vil være klar med et udspil til en afgiftsreform i løbet af efteråret.
Læs også: Køberne trækker stikket på elbiler