AUTOGRAF: Hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om biler. Denne gang om, hvordan en ansigtsløftning kan gavne både miljøet og din pengepung.
For nylig lancerede Toyota den faceliftede udgave af Avensis. Firma-favoritten havde fået den sædvanlige wellness-kur: Nye lygter med lidt LED bling-bling, re-designede hjulkapsler og vist nok nyt betræk på sæderne. Ikke noget særligt, men nok til at udskyde pensionen til 2015.
Sådan er livscyklussen i bilernes verden: Lancering, midtvejskrise efter tre år, ansigtsløftning, tre år til, ny model…
Det er fristende at trække på skuldrene af nye lygter og strammere sædebetræk, men faceliftede biler er ofte det bedste valg.
Et facelift er en midtvejs-evaluering. En anledning for bilfabrikkerne til at rette fejl og justere alt fra køreegenskaber til design. I Toyota Avensis’ tilfælde har teknikerne koncentreret sig om at gøre modellen mere økonomisk til gavn for både miljøet og din pengepung.
Med et gennemsnitlig forbrug på 18,5 km/l for de populære dieseludgave med 126 hk var Avensis nemlig sakket agterud i forhold til konkurrenter som Hyundai i40, Peugeot 508 og VW Passat, der alle kører længere end 20 km/l. Uden radikale tiltag som stop-start-automatik og stenhårde letløbs-dæk er det faktisk lykkedes Toyotas ingeniører at få den samme motor til at køre 21,7 km/l – en forbedring på næsten 20 procent.
Og det holder – sådan da – i virkelighedens verden. Hvilkenbil har dobbelttestet den ’gamle’ og den faceliftede Avensis over nøjagtig samme rute og målte et reelt forbrug i blandet kørsel på henholdsvis 17,7 og 18,6 km/l. Altså mindre godt end lovet, men det gælder også for andre bilmærker. Og 18,6 km/l i gennemsnit for en stor og tung stationcar er både godkendt og konkurrencedygtigt, når man sammenligner Avensis med dens nyeste rivaler.
Ansigtsløftninger er altså ikke bare til pynt. I hvert fald ikke, når det handler om biler. Tænk på det, næste gang du køber bil.
Læs hele testen af Toyota Avensis.