TEST: Stærk diesel løfter tung Mondeo

BILTEST: Ford Mondeo viser sig fra sin bedste side som helstøbt stationcar med bomstærk dieselmotor og komfortabelt automatgear. Men prisen er høj.

Hvilken bil?
Ugens testbil er indbegrebet af mange danskeres favorit-firmabil: En Ford Mondeo med 150 hestes dieselmotor, automatgear og Titanium-udstyr serveret som praktisk stationcar i stilsikker koksgrå metallak. Det er stadig en vinderkombination i firmaklassen, hvor kun VW Passat sælger bedre end evigt grønne Mondeo. De senere år har Mondeo og Co. dog måttet se mange bilkøbere vælge højbenede crossovers i stedet, men er du til plads og komfort på klassisk facon, går du ikke galt i byen med en Mondeo. Men du får lov at betale: Med alt det rigtige grej, runder Mondeo den halve million kr.

Vidste du at?
Fjerde generation af Ford Mondeo blev lanceret sidst i 2014, mens skulle have været her næsten to år tidligere. Forsinkelsen, der skyldes en omlægning af Fords produktion, mærkes mest i form af Mondeos høje vægt. Nyere modeller som arvefjenden VW Passat og Mazda 6 har i mellemtiden slanket sig, så de er op mod et par hundrede kg lettere.

Grundlæggende kører Mondeo videre på forgængerens platform, men hjulophængene er forbedret, og kabinen har fået en omfattende makeover med bl.a. nye instrumenter og en stor, trykfølsom betjeningsskærm.

Hvordan er førerpladsen?
Forbedringerne af Ford Mondeo mærkes især bag rattet, hvor der er blevet ryddet grundigt op i betjeningen. Med testbilens Titanium-udstyr er der elektroniske instrumenter med et væld af oplysninger om alt fra valgt radiostation til kørecomputer. Det er næsten for meget af det gode, og kræver tilvænning før øjnene falder til ro. En stor, trykfølsom skærm i midterkonsollen fungerer til gengæld godt – og vi glæder os over, at finishen har fået et mærkbart løft. Kørestillingen er glimrende i sæder med gode indstillingsmuligheder, f.eks. kan hovedstøtterne også justeres i længden.

Hvordan opleves kabinen?
Ford Mondeo er fortsat en af firmaklassens giganter. Sjovt nok er det som om kabinen er blevet en smule mindre. Akselafstanden er hele 285 cm, men skal du have god benplads foran, må sædet langt tilbage, og det stjæler bagsædeplads. Rivalen VW Passat er ‘pakket’ bedre og mere rummelig, selv om den kun har 279 cm mellem akslerne. Det samme gælder bagude, hvor ladeporten af en bagklap afslører et bagagerum, der – bilens størrelse taget i betragtning – ‘kun’ rummer 525 liter. Mondeo er med andre ord fortsat en rummelig bil, men arkitekterne har ødslet med pladsen.

Er sikkerheden i orden?
Sidste år opnåede Ford Mondeo topkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Bedømmelsen minder meget om den, som forgængeren fik i 2007 – platformen er da også den samme. Mondeo har en lille svaghed i pæletesten, hvor belastningen af chaufførens brystkasse var høj. Nødbremse ved lav fart er standard og kan udbygges med et væld af sikkerhedsassistenter som bl.a. blindvinkelalarm og aktiv fartpilot. Vognbaneassistent er en del af Titanium-udstyret, og uden den scorer Mondeo faktisk kun fire NCAP-stjerner. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?

Lad dig ikke narre af den flotte Aston Martin-front – Ford har droppet forgængerens sportslige ambitioner og satser entydigt på komfort.

Nye letvægts-hjulophæng sluger til gengæld ujævnheder på overlegen vis, og gør Mondeo til firmaklassens komfort-konge. Servostyringen er skiftet fra hydraulik til el for at spare brændstof, og det går lidt ud ud over følingen med underlaget. Læg hertil, at dieselmotor og automatgear sender badevægten op på 1.600 kg, og Ford Mondeo er i ordets mest positive forstand et superbehageligt landevejslokomotiv, skabt til lange ture på motorvejen. Perfekt til firmabilister, der kører mange tusinde kilometer om året.

Hvordan er motoren?
Tidligere i år testede vi Mondeo med en 1,5 liters turbobenziner med 150 hk. En smooth maskine der dog led under Mondeos høje vægt.

Med 150 dieselheste og et knusende drejningsmoment på 350 Nm er Mondeo meget mere harmonisk. Dieselmotoren er samtidig støjsvag og kultiveret og sammen med det blidt skiftede Powershift-automatgear med dobbeltkobling løfter det vores indtryk af Mondeo.

Dieselmotoren gør simpelthen oplevelsen mere overskudsagtig, fordi den bedre håndterer Mondeos høje vægt. Snitforbruget på 20,4 km/l er ikke imponerende – til gengæld er vores testforbrug på 16,9 km/l godkendt.

Passer prisen?
Både ja og nej. Prislisten afslører, at Ford satser entydigt på firmakunderne. Faktisk er Mondeo for første gang blevet dyrere end VW Passat, når man kigger på listeprisen. Her koster testbilen hele 504.000 kr. – eller 11.000 kr. mere end en tilsvarende Passat. For privatkunden er det en pebret pris, også selv om du kan få op mod 50.000 kr. i kontantrabat. Omvendt tilgodeser Ford firmafolket med en anderledes beskeden beskatningsværdi på 353.000 kr. og så er Ford pludselig billigere end førnævnte VW Passat. Summa summarum: Ford Mondeo er mest for firmabilister.

Er der alternativer?
Mondeos ærkerival er og bliver landsmanden VW Passat, der er topsælger i firmaklassen og drager fordel af at være en helt ny konstruktion. Mondeo er mere komfortabel, men den lettere Passat er mere økonomisk og en smule lækrere i detaljerne. Mazda 6 med 2,2 liters diesel med 150 hk, automatgear og Vision-udstyr til 439.000 kr. er et velkørende og nærmest sportsligt alternativ, mens aldrende rivaler som Opel Insignia og Toyota Avensis kun kan hævde sig over for på Mondeo på prisen.

KONKLUSION:
For: Suveræn komfort, god plads.
Imod: Høje listepriser, mindre sportslig.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
En stærk dieselmotor med et blidt skiftende automatgear gør underværker for Ford Mondeo, der fremstår som en harmonisk, helstøbt og komfortabel langtursbil. Men listeprisen er blevet så høj, at det koster den femte stjerne.

Læs også test af konkurrenterne:

Mazda 6 frister i firmaklassen

Garvet Opel Insignia er stadig god

Kia Optima – seriøst bud i firmaklassen

VW Passat – lavere, lettere og mere lækker

Ford Mondeo med benzinmotor

FAKTA: Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium stationcar Powershift.

Vejl. pris, inkl. lev.: 509.000 kr. (Beskatningsværdi: 353.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 50.000.
Årlig ejerafgift: 4.460 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 16,9 km/l
Længde/bredde/højde: 487/185/150 cm
Bagagerum (min/max): 525/1.630 liter
Vægt: 1.600 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/350 Nm
0-100 km/t: 10,0 sek
Topfart: 208 km/t

Særligt standard udstyr (Titanium):
City-nødbremse, skiltegenkendelse, aktiv vognbaneassistent, automatisk fjernlys, træthedssensor, regnsensor, kromlister omkring ruder, LED-baglygter, to-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og radio, cd-afspiller, USB-stik, otte højttalere, kørecomputer, todelt splitbagsæde, varme i forsæder og forrude, start-stop automatik, touch-screen betjening og Bluetooth, 17” alufælge.
Metallak: 8.000 kr. Seleairbags på bagsæde: 4.000 kr., sportsundervogn: 4.000 kr., automatgear: 25.000 kr. Adaptiv fartpilot: 20.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here