Kia løfter sløret for fjerde generation af den mellestore crossover Sportage – men fortæller ikke noget om teknikken før verdenspremieren Frankfurt i september.
Nok se, men ikke vide. Sådan serverer koreanske Kia fjerde oplag af deres succesfulde crossover, Sportage.
Så vi kigger. Og kan konstatere, at Sportage broderer videre på forgængerens markante design, denne gang i en ganske fræk retning, som vi oplever det.
Mens de to første udgaver af Sportage nærmede sig det selvudslettende, skete der noget med den nuværende udgave. Kia havde hentet den tidligere Audi-designer Peter Schreyer til Seoul, og han kreerede en Sportage med nogle stærke, rette former, som den nye model har arvet. Det nye består i front, hvor moderne lygteteknik gør det muligt at gøre lygterne meget små og rykke dem højere op på fronten. Samtidig får det firedelte LED-kørelys en markant placering længere nede, mens Kias kendte ‘tigernæse’ kølergrill får en endnu mere prominent plads midt på fronten.
Langs med siden er den markante profil med kun to, meget firkantede sideruder bevaret, mens afslutningen er af den lykkelige slags med to vandrette pressefolder og baglygter, der kun er røde, fordi blinklysene er delvist gemt af vejen nede i kofangeren. Både enkelt og sofistikeret, synes vi. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at koreanerne fortsat satser stort på at designe biler, der kan falde i smag hos et kræsent, europæisk publikum.
Deler teknik med Hyundai Tucson
Kia fortæller meget lidt om teknikken i den nye Sportage, men hvilkenbil har dog opsnappet nogle hårde facts om nyheden, der får verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt 17. september.
Sportage den fjerde deler teknik med søsterbilen Hyundai Tucson, der allerede er på markedet i Tyskland. Her har den i øvrigt høstet kæmpe roser i en test i AutoBild, hvor Tucson scorer en suveræn sejr over ellers anerkendte konkurrenter som Honda CR-V, Mazda CX-5 og Ford Kuga. Det lover godt for Kia Sportage.
Størrelsen øges med en håndfuld cm hele vejen rundt, så Sportage nu er 4,5 meter lang. Under motorhjelmen er der mest gamle kendinge i form af en 1,6 liters benziner med 132 hk samt to udgaver af koreanernes 1,7 liters dieselmotor med enten 116 eller 137 hk. Største nyhed er en turboladet udgave af benzinmotoren, der med tvangsfodring yder 177 hk og kan kombineres med et syvtrins automatgear med dobbeltkobling. Langt de fleste Sportage vil blive solgt med forhjulstræk, men firehjulstræk kan tilkøbes, hvis man bor for enden af en grusvej eller har en hestetrailer på slæb hver weekend.
Kia Sportage ventes til Danmark i begyndelsen af 2016.