Fire år efter lanceringen er Suzuki klar med et facelift af den højloftede Splash. Nyheden har dansk premiere i disse dage. OPDATERET.
Suzuki er klar med 2013-udgaven af minibilen Splash, der efter fire år på markedet får den klassiske midtvejs-ansigtsløftning. Nyheden når frem til de danske Suzuki-forhandlere i disse dage midt i juni.
Ændringerne er relativt beskedne. Udvendigt begrænser nyhederne sig til nye for- og baglygter samt trekantede luftindtag under forlygterne. Den redesignede front gør dog Splash seks centimeter længere, så totallængden vokser til 3,8 meter. Indvendig skal man have luppen frem for at se forskel, men kendere vil opdage minimale ændringer på instrumentpanelet og sædestoffer i nyt design.
Teknisk fortsætter Splash med de kendte benzinmotorer: en tre-cylindret 1,0 med 68 hk og en fire-cylindret 1,2 med 94 hk, der også bruges i den lidt større Suzuki Swift. Den mindste er blevet mere nøjsom og kører nu 21,3 km/l.
Priserne er også uændrede. 114.000 kr. rækker til grundmodellen med 68 hk. For 17.000 kr. mere rykker man op i GLS-udgaven med aircondition og udstyr som læderrat, ratbetjent cd-radio og indfarvede spejle og håndtag. Samme udstyr med 1,2 liters motor bringer prisen op på 146.000 kr.
Splash blev oprindeligt udviklet sammen med Opel, der døbte deres udgave for Agila. Begge biler er dog helt igennem Suzuki-produkter og produceres på Suzukis europæiske fabrik i Ungarn.
Hvor Opel Agila ikke længere sælges i Danmark, var den højloftede Suzuki Splash med den – for klassen – meget rummelige kabine, fortsat et moderat hit hos bilkøberne i 2011: Her blev der solgt godt 1.400 styk, hvilket gjorde Splash til den 48. mest solgte bil.