VW indrømmer, at fabrikkens fusk med emissionsværdier også omfatter biler solgt i Europa. BMW er også mistænkt for miljøfusk, men afviser anklage
Skandalen om VW’s bevidste miljøfusk med udstødningen fra 11 millioner biler udvikler sig fortsat. Tidligere i dag gik VW til bekendelse over for Tysklands transportministerium og indrømmede, at den ‘snydesoftware’ der blev opdaget i USA, også findes i millioner af biler solgt i Europa. Softwaren, der fungerer korrekt på et rullefelt, men gør motoren op til 40 gange mere forurenende i almindelig kørsel, findes i dieselmotorer på 1,6 og 2,0 liter (billedet).
”Vi er blevet informeret om, at også i Europa er biler med 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer omfattet af de manipulationer, som der tales om,” siger den tyske transportminister Alexander Dobrindt til flere medier.
Motorerne har været produceret siden 2008 og er blandt de mest udbredte i VW-koncernen, der også bruger dem i mærkerne Seat, Skoda og Audi. Også i Danmark er motorerne, der sælges under betegnelsen 1,6 TDI og 2,0 TDI meget udbredte. Den danske VW-importør venter dog endnu på svar fra VW i Tyskland, før man kan redegøre for, at om også biler solgt i Danmark er ramt af skandalen.
BMW på anklagebænken
VW’s nye indrømmelser får nu de tyske myndigheder til at udvide undersøgelserne til også at omfatte andre bilmærker.
Ifølge flere tyske medier samler interessen sig om BMW. I en test udført af International Council on Clean Transportation – den samme uafhængige organisation som oprindeligt tippede de amerikanske miljømyndigheder om VW’s manipulerende software – udleder en BMW X3 med dieselmotor angiveligt 11 gange så mange partikler som tilladt efter den gældende Euro 6 miljønorm.
BMW fastholder, at der ikke er forskel på udstødningen fra en BMW, hvad enten den kører på rullefelt i en test eller i virkelig trafik.
”Vi har ikke set præcise målinger fra denne test, og derfor kan vi ikke forklare dette resultat,” siger en talsmand for BMW. Fabrikken vil nu bede International Council on Clean Transportation om en redegørelse for deres test af den pågældende BMW X3.
Den nye udvikling i sagen har fået VW’s aktiekurs til at falde yderligere. Efter at VW’s topchef Martin Winterkorn i går tog sin afsked – og en fratrædelsesgodtgørelse på den gode side af 200 mio. kr. – spekulerer flere medier i, at adskillige VW-chefer bliver afskediget i løbet af i morgen fredag.
Læs også: Winterkorn er fortid hos VW