Konceptbilen Fiat Ægea bliver til Fiat Tipo og skal sælges som en prisbillig bil i Golf-klassen. Forbilledet er Renaults discountmærke Dacia
I maj hev Fiat klædet af konceptbilen Ægea. En nydelig sedan med et mærkeligt navn, der skulle produceres i Tyrkiet og hovedsageligt sælges i Mellemøsten og Østeuropa. Kort efter forlød det, at Ægea også skulle laves i hatchback- og stationcar-versioner, der skulle sælges i den vestlige del af Europa. Og det var så nogenlunde alt, hvad Fiat kunne fortælle om bilen dengang i maj.
Nu er der så mere nyt om Fiats kommende Golf-udfordrer, der skal udfylde det hul i modelprogrammet, som Bravo efterlod ved sin pensionering i 2013:
Navnet bliver ikke Ægea. I stedet er Fiat dykket ned i posen med tidligere modelbetegnelser og har fundet det velkendte Tipo frem igen. Tipo var Fiats udspil i Golf-klassen mellem 1988 og 1995, hvor det kantede, men rummelige design var med til at sikre Tipo titlen som Årets Bil i både Danmark og Europa i 1989.
Navnet fejler altså ikke noget – og det kommer prisen formentlig heller ikke til. Ifølge branchebladet Automotive News vil Fiat nemlig lancere Tipo i den billigste ende af Golf-klassen. Det fortæller Fiat-Chryslers chef for Europa, Alfredo Altavilla.
”Fiat Tipo får ikke nogen direkte konkurrenter. Det bliver en test af markedet, for klassen for billige biler i Golf-klassen findes reelt ikke i dag,” forklarer Altavilla til Automotive News.
Forbilledet for Fiat er angiveligt Dacia, Renault’s rumænske discountmærke, der nyder stor succes og som har fået adskillige bilmærker til at overveje at lancere lignende ’billigmærker’.
Pris under 200.000 kr.
Hvorvidt Altavilla har ret, kan dog diskuteres. Den franske PSA-koncern sælger lignende sedaner på visse markeder som Peugeot 301 og Citroën C-Elysee, mens VW-koncernen også har et par prisbillige tilbud i den lille mellemklasse i form af Skoda Rapid og Seat Toledo.
Fiat Tipo lanceres i Tyrkiet i november, derefter følger hjemmemarkedet Italien i december, mens knapt 40 lande i Europa, Mellemøsten og Afrika følger i begyndelsen af 2016.
Hvorvidt Tipo kommer til Danmark, ved vi endnu ikke. Men sker det, bliver det i form af en femdørs hatchback og en stationcar, der allerede er på tegnebrættet. Prisen bliver afgørende. Konkurrenter som Renault Megane, Hyundai i30 og Kia Ceed sælges allerede i dag for mindre end 200.000 kr., hvilket gør dem til de billigste biler i Golf-klassen. Skal Fiat gøre alvor af planen om at lancere Tipo som det billige alternativ i Golf-klassen, skal prisen formentlig et stykke under 200.000 kr.
Når Fiat har muligheden for at ’lave en Dacia’, skyldes det, at Fiat Tipo er baseret på velkendt teknik. Platformen er nemlig genbrug fra Fiat-Chrysler modeller som Fiat 500L, 500X og Jeep Renegade, og det holder udviklingsomkostningerne for den lidt større Tipo nede.
Læs også: Ægea er forløber for ny Fiat Bravo