Med letvægtsteknologi og baghjulstræk sigter koncept-sportsvognen Toyota S-FR på de samme kunder som forbilledet, roadsteren Mazda MX-5
Fornylig kunne Mazda MX-5 fejre 25 års jubilæum. 25 år, hvor den japanske roadster har spillet rollen som den bedste, klassiske to-personers sportsvognmed stofkaleche som briterne aldrig formåede at bygge. 25 år, hvor MX-5 har været alene på scenen – de nærmeste konkurrenter er tyskere som Audi TT og BMW Z4, der koster omtrent det dobbelte.
Resultatet er velkendt. Mazda MX-5 er verdens suverænt bedst sælgende roadster og har opnået kultstatus over alt i verden, hvor ejerne sværger til den lette japaners klassiske opbygning med langsplaceret motor i front, baghjulstræk og de bedste køreegenskaber på denne side af en Porsche Boxster.
Med MX-5’s enorme succes og effekt som image-skaber in mente er det faktisk utroligt, at Mazda har kunnet have den lille roadster-klasse for sig selv så længe.
Men måske skal Mazda snart til at kigge i bakspejlet: På den kommende biludstilling i Tokyo viser Toyota nemlig konceptbilen S-FR. Og selv om det – set fra Danmark – lyder som noget så usexet som en konsensus-søgende regeringskoalition, er der altså tale om en ægte køremaskine. Som forbilledet MX-5 er S-FR nemlig en knapt fire meter lang letvægter med motor i front og baghjulstræk, skabt til at fornøje sin chauffør med knivskarpe køreegenskaber.
Fire sæder og fast tag
Men der er forskelle. Ifølge de første, sparsomme oplysninger fra Toyota, er S-FR nemlig udlagt som en 2+2 med et lille (meget lille at dømme efter billederne)bagsæde og fast tag i stedet for aftagelig kaleche. Både antallet af sæder og tagkonstruktionen kan dog hurtigt ændres, hvis Toyota ønsker at lave en direkte konkurrent til MX-5 – hvilket vi anser for at være mest sandsynligt.
Stilen ændres der næppe meget ved. S-FR er endnu et eksempel på, at konservative Toyota er i færd med et radikalt hamskifte. S-FR’s enorme gab af en kølergrill og de storøjede forlygter har lige dele japansk manga-tegneserie look og klassisk britisk sportsvogn over sig, og mon ikke Toyota er meget godt tilfreds med at ramme to populære begreber på én gang…
Hvis Toyota går planken ud, kan S-FR blive en realitet i løbet af 2016.
Læs også: Toyota og Mazda vil samarbejde