Regningen for ‘dieselgate’ bliver enorm. Det kan tvinge VW til at rydde op i butikken, der består af hele 12 mærker, vurderer flere analytikere.
VW-koncernen kommer til at betale dyrt for at have fusket med udledningen fra knapt 11 millioner dieselbiler. VW har allerede puttet 48 milliarder kroner i ‘bødekassen’, men selv den nye koncernchef Matthias Müller har forlængst erkendt, at der skal mere til.
Brancheanalytikere taler om, at de samlede udgifter til bøder, hjemkaldelser, søgsmål og generel salgsnedgang kan sende regningen op på den svimlende dyre side af 200 milliarder kroner. Ikke overraskende har det sat spekulationer i gang om, hvordan VW vil skaffe pengene. For nok er VW velpolstret, men en regning på 200 milliarder vil tvinge koncernen til at gentænke forretningen.
Og det er netop, hvad der kommer til at ske, siger flere analytikere til branchemagasinet Automotive News.
”VW har flere mærker, der falder ind under kategorien ‘rare at have’ (men ikke nødvendige, red.)”, siger Stefan Bratzel, leder af Automotive Management på University of Applied Sciences i Bergisch Gladbach, og sætter navn på de mærker, som VW kan undvære:
”Bugatti, Lamborghini og Ducati – ingen af dem er afgørende for VW i form af indtjening,” fastslår Bratzel.
Bugatti giver kun underskud
Faktisk har det franske superbilsmærke Bugatti kun givet underskud, siden VW overtog rettighederne til det legendariske navn i 1998. Lamborghini kører formentlig kun småpenge hjem til Wolfsburg – VW opgiver ikke separat regnskab for de italienske supersportsvogne – mens Ducati er et helt nyt forretningsområde for VW, der købte motorcykelfabrikken for 6,4 milliarder kroner i 2012.
Bugatti er den mest overflødige ting i VW-gruppen. Det er en image-booster i gode tider, men i krisetider som disse, vil folk snarere pege på mærket og spørge, hvad det er VW vil opnå med Bugatti?,” siger Frank Schwope, analytiker hos den tyske bank, NordLB
Analytikerne peger dog især på Seat som et oplagt ‘offerlam’: VW’s spanske mærke kæmper stadig for at finde sin plads i markedet og har ikke haft overskud i et helt regnskabsår siden 2007. Første halvår viser dog et mindre overskud på 388 millioner kroner – men det er, som sædvanlig – totalt overskygget af et tilsvarende halvårsoverskud på 3,9 milliarder kroner hos det tjekkiske søstermærke Skoda.
VW’s nye topchef, Matthias Müller, har selv været med til at puste liv i spekulationerne om, hvordan VW vil skaffe penge til at overleve ‘dieselgate’. For nylig udtalte Müller, at VW ikke behøver en revolution, men at han ‘vil udskyde eller droppe ikke-essentielle projekter’ i VW-koncernen.