Tredje generation af Mini smidder charmekluden og forvandles til Mini Cabrio. Stilen er bevaret, men den lille cabriolet vokser på alle leder.
En Mini er og bliver en morskabsmaskine. Også selv om den vel næppe har været mere voksen og moden end i den aktuelle tredje generation. Og vælger man Mini Cabrio-udgaven med elektrisk stofkaleche, kan Mini nærmest sammenlighes med en firehjulet lykkepille. Det manglende tag øger nemlig sanseindtrykkene markant – fra lyden af udstødningen til duften af rapsmarkerne du kører forbi.
Ind til nu har den nye Mini været kørt frem i tre versioner: Den normale tredørs, den forlængede femdørs og i disse dage som praktisk Clubman-stationcar med hele seks døre (bagdøren er todelt).
Om kort tid kommer turen så til Mini Cabrio, der får officiel verdenspremiere på biludstillingen i Tokyo.
Mini gør en del ud af at fortælle, at også cabrioletudgaven er vokset på alle leder: 10 cm i længden, 44 millimeter i bredden og næsten tre centimeter mellem akslerne. Vokseværket kan oversættes til bedre plads. Både i bagagerummet, der øges med hele 45 liter og på bagsædet, hvor der er bedre plads til knæene og bedre støtte under lårene, fordi sædehynden er forlænget.
Det er alt sammen både godt og rigtigt – men har man prøvet at køre en Mini Cabrio, er man nærmest bedøvende ligeglad med bagsædet og bagagerummet. Det eneste man tænker på, er at hoppe ind i førersædet, nyde udsigten til de Big Ben-store instrumenter, finde knappen til det eldrevne stoftag og så tromme utålmodigt med fingrene på det lækre læderrat i de 18 sekunder, det tager at folde charmekluden ned i bagagerummet, og så endelig – endelig – komme ud at køre og få fartvind i håret the mini way.
Mini Cabrio er nemlig ikke blot en af de mindste, men også mest velfungerende cabrioleter på markedet. Og her taler vi ikke om oplevelsen fra det beskedne bagsæde. Næh, bag rattet sidder du bag en old school semi-opret forrude, der skærmer effektivt mod turbulens, så du kan koncentrere dig om at nyde Miniens vakse og atletiske køreegenskaber.
Køreoplevelsen tror vi nemlig er intakt i den nye udgave. Sådan er det i hvert fald i de lukkede udgaver, der fortsat kører skærmene af de fleste andre biler, når det gælder rendyrket køreglæde.
Motorprogrammet er også mage til de lukkede udgavers: Cooper D har en trecylindret diesel på 1,5 liter med 116 hk og et massivt moment. Topudgaven Cooper S får en velvoksen, firecylindret turbobenziner fra BMW på to liter med hele 192 hk. Vi gætter dog på, at den ‘almindelige’ Cooper med en trecylindret, 1,5 liters turbobenziner med 136 hk bliver det helt rigtige valg til Mini Cabrio. Topløs kørsel har nemlig altid lidt ekstra drama, og så er der ikke behov for voldsomt mange hestekræfter.
Mini Cabrio indtager meget passende verdens veje sammen med foråret til marts. Kort herefter kommer den også til Danmark. De hjemlige priser kendes endnu ikke, men sædvanligvis tager Mini ved, så regn med at betale omkring 80.000 ekstra for den bløde hat.
Læs også: Ny Mini bliver større og lettere