BILTEST: Opel Karl kommer sent til festen i mikroklassen – men med fornuftig plads, solid finish og fine køreegenskaber har den været ventetiden værd.
Hvilken bil?
Karl er Opels første ‘rigtige’ model i mikroklassen og afløser den lidt større og mere højloftede Opel Agila, der var baseret på Suzuki Splash. Karl er en mere traditionel og især billigere konstruktion, der langt om længe gør det muligt for Opel at konkurrere direkte med rivaler som VW Up, Toyota Aygo og Peugeot 108. Alle Karl-modeller har fem døre og den samme, trecylindrede 1,0 liters motor med 75 hk som standard. Priserne begynder ved stærke 84.000 kr. inkl. levering, her tester vi bestselleren med mellemste Enjoy-udstyr til 104.000 kr.
Vidste du at?
Mens danskerne har købt mikrobiler i tonsvis, har Opel i årevis manglet en ‘ægte’ mikrobil. Karl er svaret og en vigtig brik i Opels planer om endelig at øge både salg og indtjening efter mange magre år.
Karl er en ny konstruktion, der bygges i Sydkorea, hvor den skal sælges som en Chevrolet Spark. Opel-udgaven til det europæiske marked er opkaldt efter Adam Opels ældste søn, der – lidt pudsigt bilens navn taget i betragtning – hed Carl med c og ikke k… Opel Karl er kommet godt fra start i Danmark, hvor den sædvanligvis befinder sig højt på salgslisten.
Hvordan er førerpladsen?
Som i alle konkurrenterne kan rattet i Opel Karl kun justeres op-ned – ikke ud-ind. Til gengæld er det placeret relativt tæt på føreren, så Karl ender med at have den bedste kørestilling som undertegnede endnu har prøvet i mikroklassen. Instrumenterne er enkle og tydelige, og alle betjeningsgreb til ventilation, lys og radio er solide og logisk placeret. For 3.500 kr. ekstra får du sædevarme og et lækkert rat i ægte læder med indbygget varme, der tilfører Karl et strejf at luksus. Eneste minus er manglen på lårstøtte i førersædet.
Hvordan opleves kabinen?
Modsat konkurrenter som Up, Citigo, 108 og Aygo er der ingen nøgne metaloverflader i Opel Karls kabine. Plasten er ganske vist stenhård, men iøvrigt pænt lavet og med til at give Karl et mere ‘voksent’ præg.
Finishen er dog ikke helt så lækker som i Hyundai i10, der også tilbyder mere plads på bagsædet end i Karl. Heromme er dog OK plads til et par mellemstore børn – og har du brug for mere, kan Karl opgraderes til tre siddepladser på bagsædet. Bagagerummet har plads til 215 liter – mere end trillingerne C1, 108 og Aygo, men mindre end Hyundai i10 og VW Up.
Er sikkerheden i orden?
Ikke helt. I frontaltesten er der øget belastning af førerens brystkasse. I pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl, er sikkerheden decideret ringe – til trods for, at Opel har ofret rigtige gardinairbags på Karl. Hovedstøtterne er heller ikke gode til at beskytte mod piskesmæld ved påkørsel bagfra. Endelig fås Karl ikke med automatisk nødbremse, og da kun topmodellen Cosmo har vognbaneassistent, bliver det kun til tre ud af fem stjerner. Det er ikke tilfredstillende anno 2015. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Udmærket – og glimrende for mikroklassen: Styringen er præcis og giver god føling med underlaget, men du får ingen hjælp fra bagenden, hvis du kommer for hurtigt ind i en snæver kurve og slipper speederen. Affjedringen sluger det meste uden at kny, og dermed placerer Opel Karl sig solidt mellem den velkørende VW Up og den mere komfortable Hyundai i10 – og langt foran de rustikke trillinger Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo. Største kritikpunkt er markant hjulstøj på alt andet end nystrøget asfalt.
Hvordan er motoren?
Opel Karl er begavet med Opels nye trecylindrede 1,0 liters motor, som vi kender fra Corsa. Her er turbo og balanceaksel sparet væk, men de 75 hk rækker fint til både by og motorvej. Hvad angår støjsvag gangkultur fremstår Karl som mikroklassens bedste motor lige nu.
Gearskiftet er præcist og solidt, mens koblingen kan være en smule svær at dosere – måske fordi motoren er usædvanlig tyst. Lidt uforklarligt i en bybil har Opel sparet start-stop automatik væk. Ikke desto mindre målte vi fine 19,2 km/l, hvilket er usædvanligt tæt på de lovede 23,3 km/l.
Passer prisen?
Ja, Opel Karl rammer prisen i forhold til konkurrenterne. Men lad dig ikke snyde af basisprisen på 84.000 kr. der dækker over en meget skrabet Karl. Bedste køb er ubetinget den testede Enjoy-variant til 104.000 kr., der har fine detaljer som aircondition, fartpilot, bluetooth til mobilen, USB-stik, kørecomputer og ikke mindst relativt store 15-tommer hjul med i prisen. Ekstraudstyr som f.eks. P-sensor koster kun 1.500 kr. ekstra. Til gengæld har Opel altså sparet moderne sikkerheds- og spareteknik som nødbremse og start-stop automatik væk.
Er der alternativer?
Mikroklassen bugner af konkurrenter – og flere af dem er gode. Bestselleren VW Up kører lige så godt som Karl, men er mindre rummelig og væsentligt dyrere til 125.000 kr. Koreanske Kia Picanto har god plads og er proppet med udstyr i Style Plus Clim-udgaven til 111.000 kr. Hårdeste konkurrent er dog Hyundai i10. Til samme pris som Opel Karl byder Hyundai i10 med Go Clima-udstyr på mere plads, højere komfort og lidt bedre finish. Opel Karl styrer dog bedre, så lægger du mere vægt på køreegenskaber end komfort, er Karl det bedste valg i mikroklassen.
Konklusion:
For: Førerplads, mekanik og køreegenskaber.
Imod: Mangler nødbremse og start-stop automatik.
Hvilkenbil siger:
Opel Karl er ventetiden værd og fremstår som en af de mest harmoniske biler i den populære mikroklasse. Hyundai i10 er fortsat vores favorit, men Karl klemmer sig akkurat ind foran de tyske trillinger VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo og er med afstand bedre end de japansk-franske trillinger Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo.
Læs også tests af konkurrenterne:
Hyundai i10 kører lige Up med de bedste
Kia Picanto hitter med indre kvaliteter
Mitsubishi Space Star – mini til mikro-pris
Fortiden indhenter Peugeot 108
Renault Twingo vinder på charmen
Skoda Citigo giver utrolig værdi for pengene
Celerio er størst blandt de mindste
FAKTA: Opel Karl Enjoy
Vejl. pris, inkl. lev.: 104.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 2.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Forbrug i test: 19,2 km/l
Længde/bredde/højde: 368/160/148 cm
Bagagerum (min/max): 215/1.013 liter
Vægt: 939 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin
Effekt: 75 hk/95 Nm
0-100 km/t: 13,9 sek
Topfart: 170 km/t
Særligt standard udstyr:
Stereoradio m. fire højttalere, aux og USB-stik, Bluetooth, aircondition, servostyring med city mode, højdejustérbart rat og førersæde, ECO-pakke (vindafviser under frontspoiler, tagspoiler og dæk med lav rullemodstand), el-ruder foran, fartpilot med fartbegrænser, kørecomputer, fjernbetjent centrallås, el-justérbare sidespejle med varme, 15” stålfælge.
Metallak: 5.400 kr. Vinterpakke (Varme i rat og forsæder): 3.500 kr. P-sensor bag: 1.500 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)