Ny og mere realistisk testcyklus indføres i 2017, men ikke alle producenter kan vente så længe. Efter PSA følger Opel trop med mere virkelige forbrugstal.
Det ser ud til, at VW’s dieselskandale nu fører til en bølge af selvransagelse og selvrenselse i bilbranchen.
Først var det den franske PSA-koncern med Citroën, Peugeot og DS i stalden, der meldte ud, at man ville offentliggøre realistiske forbrugstal allerede i 2016, og nu følger tyske Opel efter.
Opel vil således allerede fra andet kvartal af 2016 begynde at oplyse brændstofforbrug efter den kommende testnorm, der kaldes WLTP – Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure.
Det betyder, at bilkøberne snart får nogle ekstra og formentlig mere realistiske forbrugstal at se på, når de kikker på udvalgte nye biler, skriver fdm.dk.
Den nye – og mere retvisende norm i forhold til det brændstofforbrug ejeren vil opleve i hverdagen – skal afløse den gældende EU-norm, NEDC.
Opel oplyser, at den nye Astra bliver den første Opel som måles efter WLTP-normen. De nye forbrugstal, bliver opgivet som supplement til de lovpligtige, mindre realistiske tal.
Peugeot-Citroën måler på testrute
Som vi tidligere har skrevet, tyvstarter også PSA på at oplyse forbrugerne om de mere realistiske tal.
Men franskmændene går mere drastisk til værks end Opel. PSA mener ikke at WLTP-normen endnu er defineret tilstrækkelig præcist til at det giver mening at bruge normen. Derfor har PSA sammen med en europæisk lobbyorganisation, Transport & Environment, udviklet en testrute omkring Paris med blandet kørsel. Alle koncernens gængse modeller vil nu blive testet på denne rute med en uvildig testorganisation til at verificere testresultaterne.
Ifølge FDM er PSA’s kommende ‘hverdagstest’ dog ikke den samme, som den ‘Real Driving Emissions’-norm, der senere bliver et supplement til WLTP-testen. WLTP-normen indfases i slutningen af 2017.
Læs også: PSA vil vise realistisk brændstofforbrug