Stationcar-udgaven af Kia Optima byder på elegant design og masser af udstyr til relativt lave priser. Dansk premiere sidst på året.
Koreanske Kia vil ind på markedet i Europa for store firmabiler. Her hersker VW Passat og Ford Mondeo nærmest enerådigt, og så nytter det ikke noget kun at stille med en sedan, som Kia har gjort hidtil med modellen Optima.
Designet har aldrig fejlet noget, men i Europa vil kunderne i den store mellemklasse have firmabilen med praktisk bagklap og stort bagagerum.
Kia har lyttet – og netop løftet sløret for mærkets første store stationcar her få dage før verdenspremieren på biludstillingen i Geneve. Designet af Optima Sportswagon som bilen er døbt, lægger sig tæt op af sidste års elegante Sportspace designkoncept. Måske ikke helt så underkæbe-tabende smukt, men absolut seværdigt – også i en direkte sammenligning med klassens bestsellere som Passat og Mondeo.
Spørgsmålet er så, om flot design rækker for Kia til at nå på omgangshøjde med Passat og Co. i en bilklasse, der konstant taber kunder til SUV-segmentet? Her står Kia faktisk stærkt, men koreanerne ønsker alligevel at få en bid af den smuldrende kage for klassiske firmaklasse-stationcars. Når man tænker på, hvor svært det er for biler som Renault Laguna, Citroën C5, Honda Accord, Peugeot 508 og Toyota Avensis at fastholde et bare moderat faldende salg, er det et spændende projekt Kia her kaster sig ud i.
Ny servo skal øge køreglæden
Under det velskabte karrosseri finder vi masser af ny teknik. Undervognen er en videreudvikling af den foregående Optima med uafhængige hjulophæng hele vejen rundt, mulighed for adaptiv affjedring på topudgaverne og så en lille detalje, der lover godt for køreegenskaberne: Kia har nemlig taget kritikken af den ofte noget syntetiske styreoplevelse i mærkets biler til sig og ændret på servostyringen. Selve servomotoren er ikke længere monteret på ratstammen men direkte på tandstangen. Resultatet skal være et væsentligt mere direkte styretøj med bedre feedback fra vejen. En teknisk forbedring som Kia i øvrigt er ved at rulle ud på flere modeller, bl.a. den kommende Sportage crossover.
Elektronikken får også et markant løft med en trykfølsom betjeningsskærm i midterkonsollen som standard, der både kan tale med Apple CarPlay og Android Auto. Assistentsystemer som automatisk parkering, 360 graders udsyn, automatisk nødbremse, linjevogter og adaptiv fartpilot er blandt de mange finesser, der kan krydses af på listen over udstyr.
Motorprogrammet er lettere at overskue: På sigt kommer der formentlig en kraftig topmodel med to liters turbobenziner med 245 hk og måske også både hybrid og ladehybrid-versioner. Fra starten tilbydes Optima Sportswagon dog udelukkende med den motor, som langt de fleste købere vil vælge: Den kendte 1,7 liters turbodiesel, der med lidt finpudsning har fået løftet effekten fra 136 til 141 hk og momentet fra 325 til 340 Nm. En sekstrins manuel gearkasse er standard, mens et nyt automatgear med syv trin og dobbeltkobling bliver ekstraudstyr.
Pris fra 350.000 kr.
Mens sedan-udgaven af Kia Optima kommer til Danmark til april, skal vi hen sidst på året, før den vigtigere Sportswagon er klar. Priserne for sedanen begynder ved 334.000 kr. inkl. levering, så vi gætter på, at billigste Optima Sportswagon skal koste omkring 350.000 kr. Til sammenligning tager VW 413.000 kr. for en Passat 2,0 TDI med 150 hk og basisudstyr. Dermed kommer Kia ind i firmaklassen med de efterhånden klassiske, koreanske trumfkort: Velskabt design, masser af udstyr og syv års garanti til konkurrencedygtige priser. Sidst på året ved vi, om det kan give Kia det ønskede gennembrud i en klasse, hvor stadig færre mærker har succes.
Læs også: Kia prøver igen i firmaklassen