ADAC: Kan man stole på tyskerne?

Foto: ADAC

Hvilkenbil’s redaktør, Jens Velling, blogger om den tyske ADAC-skandale, der underminerer troværdigheden af tyske crashtests og biltests. Jens_Velling_FBS8745

Skandale. Betegnelsen er svær at styre uden om efter afsløringen af, at den tyske bilklub ADAC har fusket med stemmetallene i deres årlige ‘Gelben Engel’ prisuddeling. Priserne er en slags Oscar-uddeling til årets bedste biler som ADAC afholder gennem en afstemning blandt ADACs næsten 19 millioner medlemmer.

I år vandt Tysklands egen VW Golf den prestigefyldte titel som ‘tyskernes favoritbil’. Eller gjorde VW nu også det?

Sagen er, at ADAC efter afsløringer i tysk presse måtte indrømme, at Golf i virkeligheden kun havde fået en tiendedel af de ‘afgivne’ 34.299 stemmer. Siden har skandalen udviklet sig til en ‘totalskade for ADAC’, som ADAC-præsident Peter Meyer rammende har udtrykt det. Skeletterne er så at sige væltet ud af bagagerummet med afsløringer af alt fra, at ADAC har pumpet stemmetallene op i årevis til at præsidenten talrige gange har benyttet ADACs egne redningshelikoptere til tjenesterejser. Vejhjælp og ambulanceflyvninger er nemlig også en del af ADACs omfattende forretning.

En anden er det populære bilmagasin Motorwelt, der med et oplag på næsten 14 mio. eksemplarer er Europas største magasin. ADAC udfører også crashtests af bl.a. biler i samarbejde med crashtestorganisationen Euro NCAP. Sammen med tests af nye biler og årlige publikationer over, hvilke biler der oftest har brug for hjælp fra ADACs kørende mekanikere – de såkaldt ‘gule engle’ – giver det ADAC markant indflydelse i bilverdenen – både blandt bilfabrikker og forbrugere.

Indtil nu har ADAC nemlig nydt høj troværdighed. Test af biler, dæk og autostole, bedømmelser af brugte bilers pålidelighed og et væld af crashtests udført af en ‘halvofficiel’ organisation med 19 millioner medlemmer i ryggen har givet ADAC slagkraft og indflydelse. Også i Danmark, hvor den tyske bilklub flittigt citeres for sine tests og undersøgelser.

Med skandalen sætter ADAC sin troværdighed over styr. For når man fusker med tallene ét sted, fifler man så også på resultaterne af f.eks. biltests og crashtests? Og er ADAC mere loyal mod den stærke tyske bilindustri end forbrugerne?

Berettiget eller ej – med sit snyd puster ADAC til den gamle diskussion om, hvorvidt man kan stole på tyske medier, når de bedømmer biler fra en industri, som Tyskland er dybt afhængig af? Er der måske en – unfair – grund til, at tyske biler næsten altid vinder over franske, japanske, koreanske, italienske og svenske konkurrenter i sammenlignende biltests? At det tyske dækmærke Continental som regel kåres som bedre end dæk fra franske Michelin, amerikanske Goodyear og japanske Bridgestone? At tyske bilmærker som regel har mindre brug for vejhjælp end biler fra andre lande? Og stort set altid slipper fra crashtests med topkarakterer?

Vi ved det ikke. Vi ønsker ikke at tro andet, end at tysk bilindustri faktisk er så dygtig, som den selv hævder. Men nu, hvor ADAC er afsløret som et foretagende, man ikke kan stole på, nager tvivlen – og det vil den gøre de næste mange gange den tyske bilklub kårer en bil, et dæk eller en autostol som særligt anbefalelsesværdig.

Og VW? De overvejer stadig, om de skal levere prisen til Golf som årets bedste nyhed retur. Vores råd til vægelsindede VW er, at få lagt så meget luft mellem Golf og ADAC som overhovedet muligt. Ellers risikerer VW at fremstå som aktiv deltager i en gammel og lyssky ‘klub’, hvor man gerne udnytter og vildleder forbrugerne i et samvittighedsløst forsøg på at få tysk bilindustri til at fremstå som noget særligt.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Tanken har ofte strejfet mig. Underligt at lige netop de tyske bler skulle klare sig så godt, når de af mine venner, som har tyske biler, jævnligt har bilen på værksted af mere eller mindre alvorlige grunde. Godt nok har de ikke ligefrem holdt i vejsiden, men jævnlige værkstedsbesøg er et faktum, ligesom korrosionsproblemer ikke er usædvanlige, selv på forholdsvis nye biler.
    Selv kører jeg Toyota, en gammel Avensis Verso (Sportsvan), som har klaret sig rigtigt godt i de 11 år jeg indtil nu har haft den.
    Men familien har også haft andre Toyotaer som Yaris og to stk Aygoer. Jeg kan genkende udsagnene om en dårligere kvalitet end tidligere, selvom heller ingen af disse har holdt i vejsiden, har de haft fejl som ikke burde forekomme.

    Dæk! Tja.. Jeg har købt Contineltal fordi de klarede sig godt i test, men det er faktisk de mindst holdbare dæk jeg har haft. De larmer og støjer og dækkasserne løsner sig.

    Noget tyder på at kritiken af ADAC er korrekt.
    Har vi et alternativ, der kan give et objektivt kvalitetsindtryk?

    • Hej StoneH

      Godt spørgsmål! Traditionelt er dansk motorjournalistik ganske saglig og uafhængig – måske fordi vi ikke har en hjemlig bil- (og dæk-) produktion at tage hensyn til. Desværre kniber det med de danske bilmediers ressourcer, så når danske medier bringer f.eks. dæktests er de stort set altid baseret på netop ADACs dæktest, der – i hvert fald ind til nu – har været anset for en af de mest seriøse. En dansk forbrugerorganisation som FDM, baserer også deres dæktests på netop ADACs resultater.

      Hvad angår biltests er det vores vurdering, at de store danske bilmedier faktisk bestræber sig på at være objektive. Problemet er, at vi bilmedier altid tester nye bilmodeller. Vi har altså ikke mulighed for at forholde os til, hvordan bilen klarer sig efter f.eks. 100.000 km’s kørsel. Her forsøger især tyske medier som AutoBild og auto motor und sport sig med langtidstest, hvor de kører 100.000 km i udvalgte modeller for derefter at skille dem ad for at få et præcist indtryk af slid og svagheder. Spørgsmålet er så, om man efter ADAC-skandalen tør stole på, at tyske medier fordeler sol og vind lige mellem tyske biler og biler fra andre lande? Umiddelbart vil jeg svare ja – mistanken samler sig om ADAC, så ind til andet er bevist, læser jeg selv AB og AMS’ 100.000 km’s test med stor interesse.

      MVH Jens Velling
      hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here