Adaptiv fartpilot – alle burde have én

En adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til andre biler, er topmålet af komfort og sikkerhed. Alle burde have en, mener redaktør Jens Velling, og glæder sig over, at teknikken er ved at blive folkelig…

Adaptiv fartpilot. Det lyder meget teknisk. Og dyrt. Og det er netop hvad teknikken har været ind til nu. Jens_Velling_FBS8745

Hvis du ikke ved, hvad er en adaptiv fartpilot er, er du lovlig undskyldt. Herhjemme har du nemlig ofte skulle slippe 40.000 kr. eller mere for at kunne tilføje det lille ord ‘adaptiv’ til din automatiske fartholder. Måske fair nok når man tænker på den avancerede radarteknik, der får bilen – helt automatisk og uden nervøse trækninger hos chaufføren – til selv at følge trafikken på tæt befærdede motorveje. Med en adaptiv fartpilot vælger du blot en passende hastighed, så klarer teknikken resten: Bremser, når bilen foran sænker farten og accelerer igen, når der atter er hul igennem i overhalingsbanen. Altid i korrekt sikkerhedsafstand. En adaptiv fartpilot giver simpelthen det amerikanske begreb cruise control ny mening.

Har man prøvet det, er der ingen vej tilbage. Glem panoramasoltaget, 18-tommer fælgene og lædersæderne med indbygget aircondition og massage: En adaptiv fartpilot slår alt på langturen, fordi den på samme tid forkæler dig med luksuriøs komfort og beskytter dig med seriøs sikkerhed.

Radaren er aldrig uopmærksom, men altid klar til at træffe den rigtige beslutning. Hurtigt, sikkert og uden tøven. Jeg har aldrig oplevet andet – og jeg har efterhånden prøvet mange biler med adaptiv fartpilot.

Det nye er, at nu har jeg – og dermed også de fleste andre, afgiftsplagede danskere – råd til at sætte kryds ved det lille vidundermiddel på bilens udstyrsliste. Den adaptive fartpilot er ikke længere ekstravagant ekstraudstyr på de dyreste luksusmodeller med en stjerne eller fire ringe på kølerhjelmen. Teknikken er blevet folkelig – i billigste udgave kan du få den til 5.000 kr. Det er mindre end et sæt 18-tommer fælge med discountdæk koster hos T. Hansen. Tro mig, valget er let…

Lidt overraskende kommer tilbuddet, du ikke bør sige nej til, hverken fra Sydkorea eller USA, hvor de ellers er flinke til at hælde udstyr i bilerne.

Faktisk er det gode, gamle VW, der ellers ikke er kendt for at forære noget væk, der overhaler alle konkurrenterne inden om. Ikke alene har tyskerne presset prisen ned på beskedne 5.000 kr. VW bringer også – for første gang – teknikken ned i miniklassen, hvor du kan tilvælge adaptiv fartpilot til den netop faceliftede Polo.

OK, de 5.000 kr. forudsætter, at du som udgangspunkt vælger en veludstyret Polo med det læderrat med de knapper, som du skal styre den adaptive fartpilot med. Ellers må du lægge 2.500 kr. oven i. Men stadigvæk – 7.500 kr. for en adaptiv fartpilot er et røverkøb. Og det er stadig billigt, når prisen kryber op mellem – alt efter variant – 7.400 og 12.900 kr. i den nye Golf Sportsvan, her altid inklusive det førnævnte læderrat.

Vi skælder ofte VW ud for at være for dyr. Her er de decideret billige. Og med lidt held gør tyskerne en god gerning ved at gøre den adaptive fartpilot til folkeeje. Ikke blot i VWs egne biler, men også i konkurrenternes, der forhåbentlig føler sig presset til at matche det gode tilbud.

Stadig ikke overbevist? Så prøv det selv. Men husk at tage en ekstra håndfuld tusindekronesedler med til forhandleren – du får brug for dem…

Det lille sorte 'radarøje' i frontgrillen ser ikke ud af meget - men den adaptive fartpilot gør langturen til en -sikker - leg.
Det lille sorte ‘radarøje’ i frontgrillen ser ikke ud af meget – men den adaptive fartpilot gør langturen til en leg.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here