USA’s præsident Trump vil have amerikanske benzinbiler - så det får han: Dodge dropper planlagt elbil og genopliver muskelbil med V8-motor.
USA’s præsident Trump bryder sig hverken om elbiler eller vedvarende energi. Han har erklæret begge dele krig og lukker i disse måneder ned for alt fra skattefordele til elbiler, støtte til ladestandere og selv vindmølleparker under opførelse.
I stedet vil Trump have amerikanerne til at købe amerikanske biler produceret i USA. Med benzinmotorer så den amerikanske olieindustri, der er blandt Trumps største donorer, kan øge omsætning og indtjening. Så gerne de store og tørstige af slagsen med seks eller otte cylindre.
Hjem til Detroit
De amerikanske bilproducenter makker ret. Truslen om told på deres fabrikker i nabolandene Canada og Mexico får dem til at trække produktionen hjem til Detroit og omegn. Nu revurderer de også forretningsplanerne og skruer ned for deres elbil-ambitioner.
Et godt eksempel er Dodge, der er en del af den amerikansk-fransk-italienske Stellantis-koncern.
Sidste år lancerede Dodge USA’s første, elektriske muskelbil med genbrug af det legendariske Charger-navn (foto).
Egentlig var det planen at sætte trumf på med en særligt muskuløs udgave. Navnet var allerede valgt - Dodge Charger Daytona SRT Banshee. Med mere end 900 hestekræfter ville den blive langt hurtigere end selv den vildeste Dodge Charger Hellcat med den navnkundige 6,2 liters V8 HEMI-motor.
10 mia. dollars på fabrikker og V8
Nu har Stellantis trukket stikket på det elektriske lyn. Ifølge Bloomberg vil koncernen i stedet bruge omkring 10 milliarder dollars - knapt 65 milliarder kroner - på at genåbne to lukkede fabrikker ‘hjemme’ i Illinois og Michigan og udvikle en ny V8-motor.
Stellantis har endnu ikke bekræftet, at man vender tilbage til den ærkeamerikanske V8 gas guzzler, men i sommers antydede Dodge-chef Matt McAlear, at der godt kan skohornes et klassisk, otte-cylindret Detroit-jern ned i den ellers elektriske Charger.
Kan ikke godkendes i EU
Danske og europæiske fans af amerikanske muskelbiler skal dog ikke begynde at glæde sig for tidligt. Selv om Dodge laver en ny fossil-muskelbil bliver den helt umulig at få til at opfylde EU’s miljøkrav.
Hjemme i USA bliver det ikke noget problem: Donald Trump har rullet den røde løber ud for store benzinslugere ved på den ene side at fastholde miljøkrav til biler, men på den anden skåne bilproducenterne for nogen form for konsekvenser, hvis de overtræder kravene.
Tilbage til fortiden
Dermed er der lagt op til et teknologiskifte i amerikansk bilindustri. Udviklingen af elbiler vil i et eller andet omfang blive sat på pause, mens Dodge, Ford, Cadillac, Chevrolet og alle de andre amerikanske mærker vender tilbage til fortidens forbrændingsmotorer.
De eneste sikre vindere i den retro-revolution er Donald Trumps pengestærke støtter o olieindustrien. Ellers som Trump selv udtrykker det ved talrige lejligheder: “Drill Baby, drill.”