I 2026 vil prisen på batterier være det halve af prisen i 2023. Elbiler vil koste det samme at eje som fossilbiler – uden støtteordninger.
Prisen på elbilers batterier fortsætter med at falde. Ifølge en analyse foretaget af investeringsbanken Goldman Sachs vil batteri-prisen allerede om to år – i 2026 – være næsten halveret sammenlignet med batteri-prisen i 2023. Her kostede én kWh 149 dollars. I 2026 vil prisen nærme sig 80 dollars pr. kWh. Det svarer til et fald på tre år fra godt 1.000 til 545 danske kr.
Priserne falder både konstant og markant. Allerede ved udgangen af 2024 vil batteri-prisen ramme et foreløbigt lavpunkt på 111 dollars (757 kr.), forudser Goldman Sachs Research.
Frit valg mellem el og fossil
Men tilbage til udsigten til en kWh-pris på 80 dollars i 2026. Ifølge Goldman Sachs vil det nemlig være en milepæl, ”hvor elbiler vil koste det samme at eje som fossilbiler i USA uden subsidier.”
Ud fra en rent økonomisk betragtning kan amerikanske bilkøbere altså frit vælge mellem el- og fossilbiler i 2026. Hvis elbiler er dyrere i indkøb, vil de indhente fossilbiler ved hjælp af lavere driftsomkostninger. I deres analyse tager Goldman Sachs også højde for, at udviklingen af elbiler går så hurtigt, at det øger eksisterende elbilers værditab. Udsigten til nye og bedre elbiler presser simpelthen brugtpriserne.
Men selv medregnet et højere værditab forudser Goldman Sachs altså, at elbiler og fossilbiler vil koste det samme at eje i 2026 – i hvert fald i USA. Derfor forudser investeringsbanken, at 2026 bliver det store gennembrud for elbiler.
Billigere metaller, højere effektivitet
Udviklingen skyldes især to ting, skriver Goldman Sachs i deres analyse. Moderne batterier bliver hele tiden mere effektive. Samtidig falder prisen på de dele, der indgår i batteriet. Det gælder også metaller som lithium og kobolt. Efter nogle år med begrænsede mængder er produktionen nu øget, og det har fået priserne til at falde.
Den udvikling vil kun blive forstærket, så prisen for en kWh vil være helt nede omkring 60 dollars i 2030, vurderer Goldman Sachs.
Investeringsbanken kommer også med en interessant vurdering af fremtidens batteriteknologi. I dag sidder lithium-nikkel baserede batterier på næsten 60 pct. af markedet. De lidt billigere lithium-jern batterier på resten.
På grund af deres lavere pris vil lithium-jern batterier – også kendt som LFP – øge deres andel til 41-45 pct.
Hypet batteri kan få det svært
Samtidig bliver de udbredte lithium-nikkel baserede batterier hele tiden bedre og billigere. Og det i en grad, så Goldman Sachs vurderer, at det kan blive svært for ellers stærkt hypede batteri-teknologier som faststof – også kaldet solid state – batterier at vinde fodfaste.
”Vi forventede, at nye batterier som solid state ville tage 5-10 pct. af markedet, men det er ikke sket. Solid state-batterier er udskudt til sidste del af dette årti på grund af udfordringer med at gå fra laboratorieforsøg til storskala-produktion. I mellemtiden vil lithium-baserede batterier blive bedre og bedre, og det vil i sidste ende gøre det sværere for solid state batterier at erstatte de eksisterende teknologier,” skriver Goldman Sachs i deres analyse.
De brugte importerede elbiler; hvordan er garantien og betingelser for køberne af dem i Danmark, samt er dæk dyrere til elbiler.
Hej Erik. Som minimum skal en forhandler af brugte biler tilbyde dig 24 måneders reklamationsret, der giver dig ret til at klage over eventuelle fejl og mangler på bilen. Du bør samtidig sikre dig, at garantien på batteriet – typisk 8 år – fortsat gælder, selv om bilen er importeret. Det kan f.eks. handle om, hvorvidt bilen har været serviceret på autoriseret værksted eller ej. Hvis du selv importerer bilen, kan du stå med en større del af ansvaret selv. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
Hvad sker der med de udbrændte celler/batterier, når de bliver skrottet?
Hej Frank. Der er flere måder et genbruge brugte eller udtjente elbil-batterier på. Den ‘nemme’ er at bruge udtjente batterier til lagring af overskudsstrøm fra solceller og vindmøller og på den måde strække andelen af vedvarende energi i elnettet. Den mere komplicerede, som alle batterier på et tidspunkt skal igennem, er at nedbryde alle delkomponenter med henblik på genbrug. EU kræver det sidste og det er bilproducenternes ansvar. Mercedes hævder fx at kunne genbruge 96 pct. af et udtjent bilbatteri. Stort set alle bilmærker arbejder med lignende målsætninger – igen fordi EU kræver det. Herhjemme har firmaet Stena Recycling taget imod udtjente batterier på en virksomhed i Farum siden 2022. Samtidig forskes der i udvikling af batterier, der dels indeholder færre sjældne metaller som kobolt, dels er nemmere at genbruge.
Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.