Seat surfer videre på SUV-bølgen med den kompakte Arona. Teknikken kommer fra Ibiza, men Arona er otte cm længere og har mere plads i både kabine og bagagerum. Dansk premiere sidst på året.
Bølgen af nye SUV-modeller nærmer sig en regulær tsunami. Alene inden for den seneste måned har vi set sløret blive løftet af tre nye af den kompakte slags: Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona og Kia Stonic. Nu er det så blevet Seats tur med Arona, en velskabt konkurrent baseret på teknikken fra den nye og særdeles roste Seat Ibiza.
Dermed er der trængsel i klassen, der også tæller en anden nyhed som Opel Crossland X og ikke mindst pionererne Nissan Juke, Peugeot 2008 og selvfølgelig klassens topsælger, Renault Captur.
Det handler om penge og markedsandele. Over hele Europa er bilkøberne så vilde med de højbenede biler med det gode overblik fra førersædet, at det samlede salg ventes at runde hele to millioner styk i 2020.
For Seat er SUV simpelthen udset til at være biltypen, der endegyldigt skal køre VW-koncernens spanske datterselskab ud af sumpen og de røde tal på bundlinjen. Den mellemstore Ateca baseret på VW Tiguan er allerede en succes og viser vejen frem for Seat. Derfor bliver Arona også bare fortsættelsen på et markant kursskifte for Seat, der dropper praktiske MPV-typer til fordel for moderigtige SUV-modeller. Målet er, at SUV’ere skal udgøre op til 35 procent af Seats samlede salg mod blot fem procent i dag. Det fortalte Seat-chef Luca di Meo i forbindelse med afsløringen af Arona, mærkets blot anden SUV-model nogensinde.
Midlerne er de sædvanlige, fristes man til at skrive: Kækt offroader-design med store hjul, plasticlister på skærmkanterne, to-farvet tag og så den øgede siddehøjde, som bilkøberne elsker fordi den gør ind- og udstigning nemmere og vel også giver en fornemmelse af usårlighed i stadig tættere bytrafik.
VW- og Skoda-udgaver af Arona på vej
Teknisk benytter Arona samme nye platform som Seat Ibiza og dermed også kommende, nye udgaver af VW Polo og Skoda Fabia. For ikke at tale om søsterbilerne til Seat Arona som VW T-Cross og Skoda Polar, der begge ventes i 2018.
A0-arkitekturen giver Seat mulighed for at udstyre Arona med alt i moderne elektronik – fra infotainment med Apple Carplay til sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse (der bliver standard), adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, advarsel mod tværgående trafik bag bilen, parkeringsassistent og bakkamera.
I dagligdagen bliver pladsen det store trækplaster i Arona. Ibiza er i forvejen blandt de mest rummelige i miniklassen, men Arona lægger yderligere otte cm til i længden og 10 cm i højden. Siddehøjden bliver løftet fem cm, og det er med til at gøre pladsforholdene endnu bedre på både for- og bagsæde end i Ibiza. Samtidig sluger bagagerummet 400 liter – det er mere end i en Golf.
Tre benzin, én diesel
Motorprogrammet bliver overskueligt og moderne: Tre turbobenzinmotorer med 95, 115 eller 150 hk – sidstnævnte med fire cylindre og cylinderfrakobling, mens de to mindste holder forbruget i ave ved at nøjes med tre cylindre. Dieselalternativet udgøres af en 1,6 med 95 hk.
Firehjulstræk kommer ikke på tale. Seat selv kalder i stedet Arona for en bil ’udviklet til hverdagen i storbyjunglen´.
Seat Arona får officiel verdenspremiere i september på biludstillingen i Frankfurt og allerede i november ventes den at nå frem til de danske forhandlere.
Priserne er endnu ukendte, men vi vover et kvalificeret gæt: 175.000 kr. for billigste version med 95 benzinheste og Reference-udstyr. Derfra kan der opgraderes til Style, FR eller Xcellence-versioner, flere hestekræfter og masser af ekstraudstyr, så liebhavere formentlig kan runde 300.000 kroner, hvis de har råd.
Læs om nyhederne i den kompakte SUV-klasse:
Crossland X – Opels franske forbindelse
Citroën C3 får luft under vangerne