Stilstudiet Audi Concept C er første kig på en afløser for sportsvognen TT – og viser vejen frem for Audi med ’radikal enkelhed’.
Fortid møder fremtid i Audis Concept C – det første kig på en ny sportsvogn, der kommer i 2027 og både skal afløse TT og R8.
Concept C er den første bil, som Audis nye chefdesigner Massimo Frascella er ansvarlig for. Han kommer fra Jaguar Land Rover, hvor han har ført pennen på de nyeste udgaver af Range Rover, Discovery og Defender. Enorme firehjulstrækkere præget af en gennemført enkelhed i designet, der har givet de tre biler solid succes.
Sportsvogne er noget helt andet, men den italienske designer har en forkærlighed for enkelt, klart design, som han nu vil overføre til Audi.

"Radikal enkelhed er kernen i vores tilgang. Vi opnår klarhed ved at reducere alt til kun det væsentlige," siger Massimo Frascella.
Stort set færdig
Concept C er en bil, man skal tage 100 pct. alvorligt. Designet er stort set færdigt, så den endelige udgave, der triller af samlebåndet om to år, vil nærmest ikke være til at skelne fra konceptbilen, siger Frascella.
Det nye formsprog skal også overføres til alle kommende Audi-modeller. Frascellas opgave er – i enhver forstand – at skærpe Audis stil. Nyt design skal være med til at løfte det tyske prestigemærke ud af en bølgedal af faldende salgstal og indtjening.
Her skal man lægge mærke til flere ting ved Concept C.
Opbakning til de fire ringe
Audi genfortolker den markante singleframe kølergrill og vender tilbage til den mere lodrette original. Inspirationen kommer fra Auto Union Type C (1936) og tredje generation af Audi A6 (2004).

De fire ringe er prominent placeret i kølergrillen. Altså ingen eksperimenter her som i Kina, hvor Audi i et forsøg på at genvinde fodfæste på det kinesiske marked har droppet ringene til fordel for navnetrækket AUDI.
Tværtimod får ringene visuel opbakning af forlygterne, der også består af fire enheder i hver side. Det samme gentager sig bag på bilen: Logo med fire ringe flankeret af fire baglygter. Igen handler det om at sende et tydeligt budskab til omverdenen. Her kommer en Audi – mærket med de fire ringe.
Hardtop kan åbnes
Selve karrosseriet er en nyfortolkning af sportsvognen TT med store, enkle metalflader, der giver et rent og solidt udtryk.

Concept C er en roadster med hardtop. Den består af to tagelementer og er eldrevet. Taget kan køres tilbage, så Concept C forvandles til en åben sportsvogn, men har selv som topløs en ’monolitisk’ form, der fastholder Audis nærmest muskuløse udtryk.
Rundt rat og rigtige knapper
Kabinen viser også en ny vej for Audi. De senere år har Audi mistet sin førerposition inden for finish. Eksperimenter med nye betjeningsknapper, der både kan trykkes og swipes på har heller ikke vakt begejstring. Nu begynder Audi forfra med Concept C, der igen vil forkæle passagererne med lækre overflader og præcise samlinger.
Fysiske knapper af anodiseret aluminium skal give en oplevelse, der afspejler mekanisk kvalitet gennem deres udseende, følelse og det helt rigtige ’klik’. Og knapperne er præcis, hvor de forventes at være.
Audi vender også tilbage til det helt runde rat, der bedre løber gennem fingrene end moderne, otte-kantede alternativer med flad top og bund. Rosinen i den tyske pølseende er Audi-ringe i rattet i ægte metal, der er "udformet med den største tekniske præcision." Det skal altså være slut med at springe over, hvor gærdet er lavt i VW familiens luksusmærke.
Deler teknik med Porsche
Teknisk er Concept C baseret på den PPE-platform, som Audi allerede har udviklet sammen med Porsche. Som ventet betyder det, at produktionsudgaven af Concept C i bund og grund bliver Audis udgave af den elektriske Porsche Boxster/Cayman-afløser, der dog er forsinkede.

Det betyder 800 volt -teknologi og et batteri, der er placeret bag forsæderne i stedet for under gulvet. Dermed kan sæderne placeres dybt og lavt, som det hører sig til i en sportsvogn, samtidig med at vægtfordelingen bliver 50:50 og tyngdepunktet lavt.
Basis bliver en version med én elmotor, der trækker på baghjulene, mens power-udgaver får to elmotorer og træk på alle fire.
Dermed kan vi også regne ud, at der bliver tale om en relativt dyr bil. Audi selv taler om, at den kommende sportsvogn placerer sig mellem TT og centermotorsportsvognen R8.






