Vorspung durch bilsalg: For første gang nogensinde rykker Audi forbi BMW som verdens bedst sælgende luksusmærke. I bakspejlet lurer Mercedes.
‘Vorsprung durch Technik’ lyder et berømt Audi-slogan. Nu kan tyskerne også prale af et forspring i den stadig hårdere kamp om at være verdens bedst sælgende luksusbilmærke: Kigger man alene på salget i april overhaler Audi for første gang nogensinde ærkerivalen BMW med et samlet salg på 152.850 biler. BMW solgte 148.896 biler, mens Mercedes var tredjestørst i luksusklassen med 148.072 biler i april.
Dermed fortsætter Audi en udvikling, der sendte dem forbi Mercedes i 2011 og nu altså også forbi BMW.
Spørgsmålet er, hvor længe VW-familiens prestigemærke får lov at nyde champagnen?
Kigger man på udviklingen i salget tyder meget på, at magtforholdet snart skifter igen: Mens Audis salg steg 2,5 procent i april, kunne BMW glæde sig over dobbelt så stor fremgang på 5,6 procent. Men bayrerne bør kigge nervøst i bakspejlet, for her kommer arvefjenden fra Stuttgart med stjernen på kølerhjelmen tordnende med en salgsfremgang på hele 11 procent. Holder procentsatserne, går der med andre ord kun få måneder før Mercedes generobrer tidligere tiders position som verdens mest solgte luksusbil.
I mange år var der en klar hakkeorden i luksusklassen: Mercedes var ubetinget nummer, BMW nummer to, mens opkomlingen Audi måtte spille tredjeviolin, ikke langt foran andre luksusmærker som Jaguar og Volvo.
Men så fik VW ambitioner på vegne af deres fineste bilmærke. Audi skulle spise kirsebær med de store, for det er i luksusklassen, at man for alvor tjener penge på at lave biler.
Og sådan er det gået.
Men kampen om at være størst blandt de fineste får nogle brancheanalytikere til at spørge, om det tyske luksustrekløver er ved at save den gren over, som de sidder på i bar iver efter at være nummer ét?
I kampens hede har Audi, BMW og Mercedes nemlig foretaget de samme to skaktræk: Øget rabatterne på bestsellere som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse samt bevæget sig ind i hver eneste niche på bilmarkedet. At BMW – mærket, der bryster sig af at være ‘den ultimative køremaskine’, nu sælger en syvpersoners storfamiliebil med forhjulstræk, fortæller alt om at alle kneb gælder i jagten på at være størst.
Alle tre på vej mod salgsrekord
De tyske prestigemærkers bevægelser ned i markedet – både når det angår rabatter og modeller – har godt nok mere eller mindre taget livet af mindre ‘fine’ firmabiler som Honda Accord, Renault Laguna og Peugeot 508, men også lidt af det ekstraordinære ved at køre Audi, BMW eller Mercedes. Det er ikke længere mærker, forbeholdt direktører og beslutningstagere. Den særlige aura der tidligere omgav de fire ringe, den blå-hvide propel og stjernen fra Stuttgart, er blevet mindre tydelig, hævder branchekendere. På sigt kan det være gift for Audi, BMW og Mercedes, der lever af at være noget særligt.
Her og nu er det næppe noget, der vækker bekymring i det sydlige Tyskland, hvor alle tre mærker residerer: Både i Ingolstadt, München og Stuttgart kan de nemlig under alle omstændigheder se frem til at slå alle salgsrekorder i år.
Kilde: Bloomberg og Automotive News
Læs også: Audi vil booste salg med flere SUVere