I debatten om vigende salg af elbiler, afhængighed af Kina og lempede emissionskrav, maner Audi al tvivl til jorden: Elbiler er fremtiden.
Elbilerne kommer – de er fremtiden, og vi kommer snart til at sige farvel til biler med forbrændingsmotorer.
Sådan lidt forenklet og i overskriftsform lød konklusionen, da Audis topchef Gernot Döllner tidligere på ugen fremlagde årsresultatet for mærket med de fire ringe.
Audi-chefens krystalklare udmelding om elbiler kommer efter en længere periode, hvor især tysk bilindustri har udtrykt tvivl om, hvorvidt omstillingen til elbiler går for hurtigt. Salget af elbiler er fladet ud eller lige frem gået tilbage – ikke mindst på det store tyske hjemmemarked. Der mangler mindre og billigere elbiler – og de kommer fra Kina, hvilket tysk bilindustri ikke overraskende ser som en trussel.
Udvandede miljøkrav
Stærke lobbyorganisationer har derfor haft held med at overtale EU til at udvande den kommende Euro 7 norm, så den groft sagt blot fortsætter den eksisterende Euro 6 norm. Dermed kan bilproducenterne fortsætte med at producere og sælge især mindre benzinbiler, som der er et stort marked for, særligt i Syd- og Østeuropa.
Det vigende elbilsalg har også fået tyske bilproducenter som for eksempel Mercedes til at revurdere deres ellers ambitiøse planer. Tidligere ville Mercedes udelukkende sælge elbiler fra 2030 – nu er andelen nedjusteret til 50 procent.
I et forsøg på at beskytte Europas bilproducenter mod ’unfair konkurrence fra Kina’, arbejder EU også på at øge importtolden på kinesiske biler.
Udvikling kan ikke stoppes
Ovenstående er blot eksempler på det, som mange ser som en nølende og fodslæbende europæisk opbakning til omstillingen til elbiler. Læser man kommentarsporene på sociale medier, har nogle ligefrem opfattelsen af, at omstillingen til elbiler er gået i stå og at vi snart kører i dieselbiler igen…
Sådan kommer det dog ikke til at gå. EU har vedtaget, at der ikke kan sælges fossilbiler i Europa efter 2035 – og bilproducenterne bakker mere eller mindre entusiastisk op. Ikke bare fordi man ønsker at være mere bæredygtig, men fordi bilproducenterne godt ved, at udviklingen ikke kan rulles tilbage. Og de producenter, der tackler den enormt svære omstilling, vil både overleve og trives på den lange bane.
Slut med fossilmotorer i 2033
Det er i dét lys, at man skal se Audi-bossen Gernot Döllners udtalelser: Audi ønsker at overbevise markedet om, at man er på forkant med udviklingen, og derfor også vil være relevant i fremtiden.
“På trods af den seneste offentlige debat er der ingen tvivl om, at fremtidens biler er elektriske. Hos Audi vil vi elektrificere alle kernesegmenter inden 2027 og har defineret målet for en fuldt elektrisk portefølje,” sagde Döllner i forbindelse med årsresultatet.
Gernot Döllner bekræftede samtidig, at der fra 2026 kun vil blive introduceret nye modeller, der er fuldt elektriske. Samtidig vil Audi frem mod 2033 gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer.
Elektrisk offensiv
Fremtiden for Audi er altså fuldt elektrisk. Et standpunkt, som blev understreget af præsentationen af den nye Q6 e-tron – den første Audi på en 800-volts platform udviklet sammen med Porsche.
Q6 e-tron er kun begyndelsen på en større, elektrisk offensiv: Senere i år følger A6 og A6 Avant e-tron. Derefter skal samme platform bruges til en ny, elektrisk udgave af Audi A4, der er mærkets vigtigste model. Audi overvejer også en mini, der formentlig bliver en søstermodel til den kommende VW ID2.all. Den kan Audi være klar med i 2027.
Dermed brugte Audi også den årlige mediekonference i forbindelse med årsresultatet til at understrege mærkets opbakning til den elektriske omstilling. Som Gernot Döllner også udtrykte på denne måde med lidt diskret praleri:
“Stigningen på 50 procent i elbiler leveret i 2023 bekræfter vores vej mod elektrisk mobilitet.”
God artikel👍