For 12. år i træk vinder BMW AutoIndex-undersøgelsen, hvor 25.000 bilejere vurderer deres biler, forhandlere og værksteder.
BMW-ejerne er dedikerede og i den grad tilfredse – ja, de holder faktisk så meget af deres biler, at alle konkurrerende mærker 16 gange siden 2003 har været henvist til sekundære placeringer.
Med endnu en topplacering har det tyske mærke stået øverst hvert år siden 2012.
AutoIndex-undersøgelsen foretages af analysefirmaet Loyalty Group, der i år har bedt 56.000 private bilejere i Danmark, Norge og Sverige svare på i alt 120 spørgsmål for at afdække deres oplevelse af og tilfredshed med deres biler, forhandlere og værksteder. I Danmark har 24.803 bilejere deltaget i undersøgelsen.
Det netop offentliggjorte danske resultat viser dog, at bilejernes overordnede tilfredshed er faldet fra 2021 til 2022. Med i gennemsnit 1,2 procent.
Vurderingen er, at det blandt andet skyldes inflationen, Ruslands invasion af Ukraine og vanskeligheder med at få leveret nye biler.
Som en direkte konsekvens af, at det generelt er blevet dyrere at holde husholdningerne kørende, ser man et vigende bilsalg. Danskerne købte 185.328 nye biler i 2021, året efter kun 148.283.
Vigende salg af nye biler medvirker til, at bilerne bliver ældre – i 2020 var den danske bilparks gennemsnitsalder 8,8 år, i 2022 var den 9,4 år. Jo ældre ens bil er, desto mindre tilfreds vil man generelt være med den.
Fiat i bund
Hvor BMW-ejerne overordnet set er mest tilfredse med deres biler og bilernes køreegenskaber, er Toyota ejerne bare suverænt tilfredse med forhandlerne. Hvilket de har været uden undtagelse siden 2003. Også Toyota-værkstederne scorer flest point.
Derimod er det meget lidt rosenrødt at køre Fiat. Overordnet set ligger Fiat i bunden – dog ligger det italienske mærke kun femtesidst, når det kommer til ejernes tilfredshed med deres biler og bilernes køreegenskaber. Men både Fiat-forhandlere og værksteder ligger i bunden af Autoindex 2023.
Tesla-ejerne er overordnet set lige over gennemsnittet-tilfredse, og de rangerer deres generelle tilfredshed med bilen og dens køreegenskaber til en samlet femteplads. Men når det kommer til forhandlere og værksteder, er det kun Fiat, der redder Tesla fra at ramme bunden.
Volkswagen- og Audi-ejerne må på den overordnede tilfredshed med mærkerne se sig slået af Skoda. Værd at bemærke er også, at Hyundai-ejerne generelt er ret godt tilfredse.
Resultatet af de svenske og norske Autoindex-undersøgelser offentliggøres henholdsvis 22. og 30, maj, hvis man skulle være interesseret vore broderfolks holdninger. De kan nemlig godt stikke lidt ud i forhold til danskernes – i Sverige var de for et år siden eksempelvis helt tossede med Tesla.
Fire kategorier
Det samlede resultat er en vægtet sum af fire kategorier: Bil og køreegenskaber vægtes med 40 procent, forhandlerens og værkstedets kompetencer med hver 20 procent og loyalitet over for bilmærket også med 20 procent.
Antallet af point er ejernes samlede vurdering på en skala op til 1.000 indekspoint.
Autoindex 2023 – samlet resultat
BMW: 919 point
Toyota: 916
Mercedes-Benz: 907
Volvo: 903
Honda: 885
Skoda: 882
Hyundai: 881
Audi: 881
Volkswagen: 876
Tesla: 875
Suzuki: 873
Kia: 873
Gennemsnit: 867
Mazda: 862
Peugeot: 858
Nissan: 857
Ford: 850
Renault: 847
Citroën: 845
Seat: 836
Dacia: 835
Mitsubishi: 834
Opel: 825
Fiat: 825
Bilerne og bilernes køreegenskaber
(de fem øverste og fem nederste)
BMW: 928 point
Mercedes-Benz: 917
Volvo: 915
Toyota: 909
Tesla 897
Gennemsnit: 860
Fiat: 834
Citroën: 832
Mitsubishi: 827
Opel: 827
Dacia: 824
Forhandlerne
(de fem øverste og fem nederste)
Toyota: 928
BMW: 901
Mercedes-Benz: 899
Suzuki: 895
Volvo: 887
Gennemsnit: 873
Ford: 851
Opel: 847
Seat: 845
Tesla: 834
Fiat: 819
Værkstederne
(de fem øverste og fem nederste)
Toyota: 949
Suzuki: 933
Honda: 932
BMW: 925
Hyundai: 915
Gennemsnit: 902
Seat: 883
Ford: 881
Audi: 880
Tesla: 867
Fiat: 860