Avis: EU stopper 2035-forbud mod fossilbiler

EU Kommissionen giver efter for pres fra især tysk bilindustri. Fossilbiler kan også sælges efter 2035, men bilerne skal leve op til skrappe miljøkrav.

Rygterne har svirret længe, og ifølge den tyske avis Bild skulle det nu være sikkert: EU Kommissionen giver efter for pres fra europæisk bilindustri og vil alligevel ikke forbyde fossilbiler fra 2035.

De endelige detaljer fremlægges først i næste uge, men det skulle ligge fast, at det også bliver tilladt at sælge biler med hybrid- og forbrændingsmotorer i EU efter 2035. 

Bilproducenterne kommer dog til at overholde krav om lavere CO2-udslip på tværs af alle bilmodeller. Reelt betyder det, at omstillingen til elbiler vil fortsætte - bare i et langsommere tempo.

Fra 100 til 90 pct. reduktion

“Ved nyregistreringer fra 2035 bliver det nu ikke et krav om 100 procent, men en 90 procents reduktion af CO₂-udledningen i bilproducenternes flåder. Heller ikke fra 2040 bliver der et mål om 100 procent. Dermed er teknologi-forbuddet mod forbrændingsmotoren taget af bordet. Alle motorer, der i dag produceres i Tyskland, kan dermed fortsat fremstilles og sælges.“

Sådan udlægger Manfred Weber, leder af de Konservative i Europa-parlamentet og partikollega til den tyske kansler Friedrich Merz (CSU), den aftale, som sent torsdag blev indgået med EU Kommissionsformand Ursula von der Leyen.

Pres fra industrien og store lande

Ifølge Bild kom aftalen i stand efter intens lobbyvirksomhed fra bilindustrien og ikke mindst pres fra den tyske kansler Friedrich Merz, Italiens premierminister Giorgia Meloni og Polens premierminister Donald Tusk (68). 

Modstanderne af 2035-kravet mener, at omstillingen til elbiler skal ske over længere tid og i en længere overgangsfase tillade flere teknologier som bl.a. ladehybrider og syntetisk brændstof. Formålet er at give europæisk bilindustri længere tid og flere muligheder - også i konkurrencen med kinesiske bilproducenter.

Sikrer arbejdspladser

“Med dette indfrier vi vores to vigtigste løfter: Vi fastholder kursen mod klimaneutralitet. Men vi sikrer også teknologineutralitet. Det er et vigtigt signal til hele bilbranchen – og det sikrer titusindvis af industrielle arbejdspladser,“ siger Manfred Weber til Bild.

Tysk bilindustri er ikke overraskende glade for udsigten til at kunne fremstille forbrændingsmotorer lidt endnu.

Til Bild kalder BMW-chef Oliver Zipse den kommende aftale for et “stærkt signal“, som “anerkender markedsrealiteter og sikrer både beskæftigelse og konkurrenceevne“.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here