Benzinmotor skal booste salg af Fiats elbil

fiat 500 benzinmotor

Salget svigter af den elektriske Fiat 500e. Nu er Fiat ved at omstille produktionen, så den ikoniske 500 senere i år kan fås med benzinmotor.

Den lille 500 – cinquecento på italiensk – er selve indbegrebet af Fiat: Lille, charmerende og så veldesignet, at den glæder og klæder alle.

Betydningen af 500-modellen kan næppe overdrives. Lanceret i 1957 som Italiens folkevogn, elsket af generationer og lige siden en solid indtægtskilde for Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Med andre ord et ikon, man ikke lige ændrer på.

Fiat tog ikke desto mindre chancen i 2020. Her lancerede man den blot tredje udgave af arvestykket. Designet var en moderne, men nænsom – og mener de fleste, vellykket – nyfortolkning af det klassisk buttede 500-design.

Nyskabelsen var tilføjelsen e. Fiat 500e var nemlig født som elbil – for nu skulle italienerne køre elettrico.

En stor satsning for Fiat. Især i 2020. For fem år siden var elbiler nærmest ukendte. Særligt i Italien og resten af Sydeuropa, hvor der også var langt mellem ladestanderne.

Satsning slog fejl

Satsningen på ren el har også vist sig at slå fejl. Mens vi køber elbiler i vildskab i Nordeuropa, kniber det fortsat sydpå. Det er ikke tilfældigt, at vi i Danmark køber let brugte Fiat 500e fra sydeuropæiske lande, hvor Fiat har mere end svært ved at sælge 500e. Faktisk har Fiat været nødt til at sætte produktionen på pause.

Løsningen ligger lige for. Den nye Fiat 500e er en glimrende bil, så der er ikke grund til genopfinde den dybe tallerken. I stedet har Fiats ingeniører hevet batteri og elmotor ud af 500e og lagt en benzinmotor og benzintank i bilen i stedet.

Lige nu er Fiat ved at omstille samlebåndet på Mirafiori-fabrikken i Torino, så der både kan fremstilles den elektriske 500e og den fossile 500.

På billedet kan man se de første forserie-biler. Stadig med ‘mundbind’, så vi ikke kan se det nye luftindtag på Fiat 500, der er nødvendigt for en benzinmotor.

Hybridmotor

Fiat afslører kun, at der bliver tale om deres Hybrid-motor. Betegnelsen er lidt en tilsnigelse, for der er tale om en såkaldt mild hybrid med forstørret starterbatteri, så det elektriske tilskud er til at overse. Formentlig yder motoren 70 hk, og det kan blive en udfordring i den nye 500, der er noget større og tungere end sin forgænger.

Men italienerne er formentlig ligeglade. De er vant til at køre deres cinquecento helt ud i gearene for at komme fremad, og hjemme i Italien bliver en fossil-500 meget billigere end en el-500. Det er prisen, det handler om – og Fiat har brug for at sælge nogle flere biler.

Næppe til Danmark

Når produktionen for alvor kommer i gang til efteråret, forventer Fiat at fremstille 100.000 eksemplarer årligt af elbilen 500e – nu med benzinmotor.

Herhjemme ser vi næppe Fiat 500 Hybrid. De danske afgiftsregler vil formentlig gøre den dyrere end den elektriske 500e, og den vil slet ikke kunne konkurrere med prisen på de let brugte 500e, der løbende importeres til Danmark.

Faktisk har den danske importør p.t. fjernet 500e fra Fiats danske hjemmeside.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here