EU indfører nye sanktioner mod Rusland. Det presser benzinprisen yderligere op – og det kan blive meget dyrere, vurderer eksperter.
Ruslands præsident, Vladimir Putin, er skyld i megen lidelse. Først og fremmest de menneskelige lidelser efter hans overfald på Ukraine og dernæst de økonomiske lidelser, som hans krig skaber for omverdenen.
Et af problemerne for europæerne er, at vi gennem årtier har gjort os afhængige af olie og gas fra Rusland. Hvis vores medfinansiering af Putins krig i Ukraine skal mindskes eller ultimativt høre op, skal vi være indstillet på, at det kommer til at gøre ondt.
Efter nogen tøven og intense forhandlinger er EU-landene så blevet enige om en sjette sanktionspakke mod Rusland. Den rammer 75 procent af russernes olieeksport til EU, ved årets udgang 90 procent.
Råolien, der fragtes med skibe fra Rusland udfases. Dog vil russisk olie leveret via rørledninger ikke blive ramt af embargo med det samme, da især Ungarns nyligt genvalgte premierminister og Putins bedste ven i Europa, Viktor Orban, har argumenteret for, at det var nødvendigt for landets økonomi.
18,59 kr./liter benzin
Dermed er vi fremme ved sagens kerne og dér, hvor det kommer til at gøre ondt på os selv: Ved at skrue dramatisk ned for tilstrømningen af russisk råolie, skruer vi samtidig godt op for benzinprisen.
Priserne er allerede rekordhøje – tirsdag den 31. maj om formiddagen var den såkaldte pumpepris på oktan 95 ifølge hjemmesiden fuelfinder.dk 17,59 kr. pr. liter. Listeprisen ifølge branche- og arbejdsgiverorganisationen Drivkraft Danmark var på samme tidspunkt 18,59 kr.
I juni 2021 var pumpeprisen på benzin 12,79 kr./liter.
Flere økonomiske eksperter vurderer overfor flere medier, at de ikke vil blive overrasket, hvis vi den kommende tid kommer til at se literpriser ude ved tankstationernes pumper på 20 kr.
Prisen på råolie er steget jævnt det seneste år og har taget markant fart det seneste halve år. Prisen pr. tønde for den prissættende Brent-råolie er ifølge nyhedsbureauet Bloomberg 124 dollar, hvilket er 75 procent mere end for et år siden. Jyske Bank forudser, at råolieprisen inden årets udgang meget vel vil kunne komme helt op på 170 dollar pr. tønde.
Priserne på diesel er ikke steget med samme hast som benzinprisen – pumpeprisen er 31. maj cirka 15 kr./liter, listeprisen godt 16 kr. En tommelfingerregel siger ganske vist, at produktionsprisen på diesel er cirka 50 øre højere pr. liter i forhold til benzin. Men fra politisk hold bestræber man sig bevidst på ikke at belaste erhvervslivet, der er afhængig af diesel, for meget, så derfor er afgifterne og momsen på diesel lavere end på benzin.
Flere lader bilen stå
En konsekvens af brændstofprisernes himmelflugt kan allerede aflæses, idet hver tredje bilist kører mindre. Applus Bilsyn har i denne uge spurgt 1.279 bilister, om deres kørevaner har ændret sig på grund af priserne på brændstof, og 33 procent oplyser, at de lader bilen stå derhjemme en til tre dage om ugen.
I februar foretog Applus en lignende undersøgelse – dengang blandt 1.322 bilejere – og her svarede 18 procent, at de kørte mindre på grund af de højere brændstofpriser.
Sikke noget lort. Sanktionerne rammer den menige dansker, som betaler prisen for inkompetente politikere og Putin klasker sig på lårene af grin. Han sælger sin olie til Kineserne, som så sælger den videre til vesten, til overpris naturligvis. Damn så dumme viser ud.
Nu er den heldigvis nede på 15,29 kr 🙂