Benzinselskaber ser store muligheder i elbiler

tankstationer elbiler

Fremtidens tankstationer er også for elbilister, der vil have service som mad, toiletter og bilvask. Og så er der udsigt til mere konkurrence på el-prisen.

Skiftet til elbiler vil på ingen måde betyde døden for de klassiske tankstationer med tilhørende kiosk, toiletter og bilvask. I hvert fald ikke, hvis man spørger to af de store spillere på området, OK og DCC Energi, der driver Shells tankstationer i Danmark.

Nærmest tværtimod. Mens ladeoperatører som Clever er langt fremme med både kantstensopladning i byerne og store lynladeparker langs motorvejene, har den traditionelle tankstation andre fordele.

”Vi ser, at brændstof, lynladning, butikker og bilvask over de kommende år komplementerer hinanden rigtigt godt, og vi hører fra de mange nye elbilister, at de sætter stor pris på at kunne benytte tankstationernes andre faciliteter, når de lader deres elbil,” siger Søren Møller Maretti, Direktør for Mobilitet i DCC Energi.

Bedre service end lynladeparkerne

Det er især tankstationer med butikker, toiletter, siddepladser og mulighed for at købe frisk mad og kaffe, der tiltaler ejere af elbiler. Altså muligheder, man ikke altid har på nogle af de mange lynladeparker, der skyder op rundt omkring i Danmark.

Også OK ser muligheder i energiselskabets eksisterende netværk af 680 tankstationer.

”Vores fordel er, at vi har et netværk af tankstationer og vaskehaller fordelt over hele landet, som alt efter behov kan udvikles i forhold til e-mobilitet. Her kan der opstå nye muligheder i forhold til convenience-butikker,” siger kommunikationschef i OK, Rasmus Boserup.

Han nævner rastepladsen Storkereden som et godt eksempel. Den historiske rasteplads på Helsingørmotorvejen nord for København er netop genåbnet med en flot butik og cafeteria i det ikoniske bindingsværkshus. OK har etableret en lynladepark på p-pladsen uden for.

Som det hidtil eneste olieselskab tilbyder OK både lynladning af elbiler på tankstationer og i dedikerede lynladeparker som her i Hammelev.

Forskellige services – eller convenience som det hedder i branchen – er præcis det, som mange elbilister efterspørger, når de drejer af for at lade elbilen op. Selv på store lynladestationer er der sjældent mulighed for at få en bid mad, der er ikke altid toiletter, og du kan aldrig finde en spand vand og en svaber, hvis du vil vaske insekter eller vejsalt af forruden.

Flere lynladere…

Her kan traditionelle tankstationer tilbyde elbilister meget mere. Ud over mad, siddepladser og toiletter kan det være mulighed for bilvask eller køb af forskellige dagligvarer. Både OK og Shell er da også godt i gang med at udvide mange af deres tankstationer med lynladning af elbiler.

Ud af OKs 680 tankstationer har de 50 i dag ladestandere til elbiler – og der er flere på vej.

”Vi havde ganske få ladere på 22 kW for fem år siden. Så lavede vi bl.a. en aftale med Coop om at etablere ladestandere ved dagligvarebutikker. Det gav det første store skub til udrulningen, og for to-tre år siden begyndte det at gå rigtig stærkt, da OK besluttede at investere massivt i e-mobilitet som et led i en ny forretningsstrategi,” siger Rasmus Boserup.

Samme udvikling ses hos Shell. Af de 200 tankstationer, som Shell p.t. har i Danmark, har de 60 allerede lynladning til elbiler. Inden for det nærmeste år vil 100 stationer – altså halvdelen af alle Shells tankstationer – have lynladere.

lynladning
Circle K tilbyder også lynladning på flere af sine tankstationer – her ved motorvejen syd for Odense.
…færre dieselstandere

Udviklingen stopper ikke der. Fra 2035 bliver der ikke længere solgt nye biler i EU, der kører på benzin eller diesel. Der vil fortsæt være behov for brændstof i mange år derefter, men antallet af ladestandere vil overhale antallet af brændstofstandere. I første omgang bliver det især dieselstandere, der bliver afløst af lynladere, vurderer både OK og Shell.

”Der vil ske en gradvis nedgang i efterspørgslen på brændstof, der nok især vil ramme diesel,” siger OKs kommunikationschef Rasmus Boserup.

Skiftet fra brændstof til el kommer til at ændre den måde, som tankstationer er indrettet på. En elbil bruger længere tid på at lade end en fossilbil bruger på at tanke. Det øger behovet for convenience, og det vil ramme tankstationer uden services som mad, bilvask og mulighed for hurtige indkøb.

”Langt de fleste nuværende tankstationer vil stadig være der, men vores vurdering er, at nogle af de mindre tankstationer uden potentiale for bilvask eller elladning vil lukke,” siger Søren Møller Maretti fra DCC Energi.

OK og Shell forudser større konkurrence på el-prisen. Det skyldes bl.a., at den varierer meget mere end oliepriserne.
Øget konkurrence på el-prisen

Både OK og Shell ser også en fremtid, der sikkert vil glæde elbilisterne: Prisen på lynladning bliver mere konkurrencepræget og vil variere mere end de meget statiske priser på benzin og diesel. Det skyldes, at elpriserne svinger meget mere – endda fra time til time – alt efter hvor meget vind- og solenergi, der er til rådighed i elnettet.

”Lademarkedet er stadig umodent, hvor variabler som abonnementspris, kørselsforbrug osv. kan have betydning for ladeprisen,” siger OKs Rasmus Boserup.

Søren Møller Maretti går et skridt videre:

”Vi ser mange forskellige måder at prissætte el-ladning på i dag. Det, at el afregnes på timebasis ved indkøb, giver en række muligheder for at gøre priserne mere dynamiske, som vi tror man vil se meget mere af de kommende år.”

Fakta: Olieselskaber finder gnisten

Olie- og energiselskaber som OK, Shell, Q8 og Circle K er mest kendt for at sælge brændstof på tankstationer over alt i Danmark.

De fleste tilbyder også opladning af elbiler på flere af deres tankstationer. Også discountselskaber som Uno-X.

Som det hidtil eneste af energiselskaberne, har OK også lynladeparker, hvor der kun tilbydes lynladning af elbiler, men hverken benzin eller diesel.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here