I 2024 kører elbilerne længere på strømmen, flere bruger forruden som skærm og alle bipper for at advare dig mod at køre for hurtigt.
2024 bliver et spændende bilår. Danskernes appetit på nye biler er stigende, og dermed skifter mange danskere til de nyeste bilteknologier. Hvilkenbil stiller her skarpt på de mest betydningsfulde.
Hvis vi holder fast i bilsalget, er der lagt op til et afgørende skift i vores valg af biler i 2024. Ved slutningen af 2023 udgjorde elbiler 44 pct. af det samlede salg. Det er næsten en fordobling sammenlignet med året før. I 2024 forventer De Danske Bilimportører, at elbiler for første vil udgøre mere end 50 pct. af salget.
Det skyldes også en justering af bilafgifterne, der øger afgiften på de såkaldte ladehybrider, der kombinerer en forbrændingsmotor med elmotor og et mindre batteri. Ladehybrider har tidligere solgt som æbleskiver i december, men nu melder mætheden sig: I november 2023 udgjorde ladehybrider 7,8 pct. af salget, hvilket svarer til mere end en halvering på et år. Næste år kan ladehybrider sammen med dieselbiler nærme sig det, der i politik er kendt som spærregrænsen – blot to procent.
Superbatteri er udskudt
I stedet vil mange bilkøbere vælge den ægte vare – en batteridrevet elbil. Fuldt forståeligt, for elbilerne bliver hele tiden bedre, og i 2024 slår udvalget alle rekorder.
Når flere springer ud i en elbil, skyldes det også, at rækkeviddeangsten er på retur. Elbilernes batterier bliver hele tiden bedre, øger rækkevidden og tager kortere tid at oplade. Mange venter dog stadig på det afgørende gennembrud, hvor vi skifter til en helt ny teknologi. Her nævnes faststof-batterier – solid state – ofte som den hellige gral, der med ét slag vil give elbiler 1.000 km rækkevidde og lynhurtig opladning.
Men ro på. Der forskes intenst i ny teknologi, men eksempelvis Toyota har netop meddelt, at man udskyder storproduktion af faststofbatterier fra 2027 til 2030. Og selv her forventer japanerne ikke at kunne producere mere end 10.000 styk årligt. Det batter ikke meget, når Toyota til den tid fremstiller over tre millioner elbiler…
I stedet skal vi glæde os over den gradvise forbedring af de batterier, som vi kender i dag. Sammen med mere effektive elmotorer, lavere luftmodstand og softwareopdateringer, øger det rækkevidden. Et godt eksempel er den netop faceliftede Tesla Model 3, der i standardudgaven nu kører 554 mod før 500 km på en opladning. Blot ved at finpudse den eksisterende teknologi, er det lykkedes at finde 10 procents forbedring. Eller sagt på en anden måde: Der er ingen grund til at vente på fremtiden – den er her nu.
Blip båt – her går det godt
Fremtiden er også nærværende, når vi kigger ind i de nye biler. Fra juli 2024 kræver EU, at biler skal udstyres med sikkerhedsassistenter, der bl.a. skal holde bilen i den korrekte vejbane og advare dig, hvis du kører for stærkt. Håbet er, at de nye krav kan redde 25.000 liv i trafikken og 140.000 kvæstelser.
Det er jo prisværdigt. Desværre har det vist sig, at de mere emsige assistenter udsender så mange bip-lyde og rykker så hårdt i rattet, at det kan virke mere distraherende end sikkert. Helt galt er det med aktive sikkerhedsassistenter, der f.eks. fejllæser et hastighedsskilt og derfor selv bremser bilen ned. Denne skribent har ved flere lejligheder i forskellige biler prøvet at bilen ’spøgelsesbremser’ med 130 km/t på motorvejen, fordi elektronikken fejllæser skiltet til 30 km/t eller opdager en usynlig forhindring. En helt igennem skræmmende oplevelse, der på ingen måde øger sikkerheden – tværtimod.
Der er stor forskel på, hvordan systemerne virker. Som forbruger bør du afprøve nye biler grundigt, inden du træffer dit valg.
Forruden som infotainmentskærm
Vi bliver i kabinen, hvor flere biler får såkaldt HUD, head-up-display. Med HUD vises vigtige informationer som hastighed, rækkevidde og navigation på forruden. På den måde kan du tjekke vigtige informationer samtidig med, at du kigger på vejen.
Teknikken er ikke ny. Det nye er, at flere bilmærker tilbyder det som standard – og i en ’udvidet’ version, hvor informationerne mere ser ud til at svæve foran bilen end på indersiden af forruden.
Den store VW ID.7 er blandt de bilnyheder i 2024, der tilbyder ’udvidet display’ som standard. I 2025 følger BMW trop med en elektrisk udgave af 3-serien, der måske helt dropper speedometer og infotainmentskærm, og udelukkende vise informationer på forruden. Dermed rykker en teknologi, der mest kendes fra avancerede jagerfly, i stigende grad ind i bilerne.
Færre dele giver billigere biler
Sidst, men ikke mindst, begynder vi i 2024 at mærke konsekvenserne af noget, vi ikke umiddelbart kan se på bilerne, men som sker på samlebåndet.
Det handler om ’giga-casting’ – evnen til at trykke selve bilens chassis ud i ganske få, men store stykker metal.
Produktionsteknisk er der tale om “det største teknologiskifte siden vi gik fra træ til stål for bilkarrosserier,” som Volvos platform-arkitekt Mikael Fermér har forklaret til branchebladet Automotive News.
Igen er det Tesla, der har tænkt nyt. Tesla bruger i dag giga-casting i produktionen af verdens mest solgte elbil, Model Y.
”Det er en revolution, fordi du grundlæggende laver bilen ud af tre store dele: en støbt bagende, en platform i midten og en støbt front. Det er aldrig lavet før,” som Tesla-ejer Elon Musk siger om sin opfindelse.
Konkurrenterne har fået travlt med at følge trop. Volvo, Ford, Toyota og kinesiske Geely har allerede købt giga-casting presser, og andre er på vej. Giga-casting reducerer nemlig omkostningerne, så du kan sætte prisen ned og stadig tjene penge. Det er præcist, hvad Tesla har gjort. Jo flere bilmærker, der gør det samme, desto større er chancen for, at du som forbruger kan se frem til billigere biler.