VW-skandalen er kun toppen af isbjerget – bilproducenter er heller ikke ærlige om nye benzinbilers miljøpåvirkning. Myndighederne ser bare passivt på, mener organisation
VW er blevet taget med fingrene i manipulationskrukken, men meget tyder på, at den tyske bilgigant ikke står alene.
Et nyt studie fra organisationen Transport & Environment (T&E), der blandt andet arbejder tæt sammen med EU-kommissionen, viser, at en række nye biler fra Peugeot, Mercedes og BMW bruger væsentligt mere benzin på landevejen end i laboratoriet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
De spytter i praksis langt mere CO2 ud i atmosfæren, end de giver udtryk for. Og det helt forrykte er, at udviklingen går den forkerte vej.
Forskellen mellem resultater af forbrugstests og reel CO2-udledning ude på vejene er nemlig øget fra 8 pct. i 2001 til hele 40 pct. i 2014. Og uden indgriben fra myndighederne vil forskellen mellem luftkasteller og de reelle data stige helt op til 50 pct. i 2020, vurderer T&E ifølge Jyllands-Posten.
Op til 40 procent i forskel
Organisationen mener ydermere, at bilfabrikkerne misbruger de nuværende forbrugstests, og at EU har siddet med hænderne i skødet og undladt at gribe ind.
“VW-skandalen er kun toppen af isbjerget,” siger Greg Ancher, manager i T&E, der dog ikke har fundet beviser for, at andre bilproducenter end VW har installeret ‘snydesoftware’ i sine biler.
For nogle bilmærker er forskellen mellem udledningen af CO2 i virkelighedens verden og i testhallen sågar endnu højere end de 40 pct.
I kroner og ører betyder det ifølge T&E’s beregninger, at en typisk bilist betaler 450 euro svarende til godt 3.350 kr. ekstra i benzin om året end hvis bilerne havde levet op til det som bilfabrikkerne lover.