Bilgigant dropper brintbiler

Den store bilkoncern Stellantis opgiver brint som drivmiddel til personbiler – satser i stedet på elbiler og hybrider.

Stellantis, der står bag kendte bilmærker som Peugeot, Citroën, Opel og Fiat, har besluttet at stoppe udviklingen af brintbiler. Beslutningen betyder, at en planlagt produktion af varebiler med brintteknologi ikke bliver til noget. Samtidig lukker koncernen sit forskningsprogram i brintdrevne personbiler.

Årsagen? Brintteknologien er for dyr, for besværlig – og for lidt udbredt.

Få tankstationer - høje omkostninger

Stellantis har i de senere år ellers arbejdet på at gøre brint til et reelt alternativ til elbiler. Men nu giver den fransk-italiensk-amerikanske koncern op. Ifølge Stellantis’ europæiske topchef, Jean-Philippe Imparato, er der ganske enkelt ikke udsigt til, at brintbiler bliver økonomisk bæredygtige inden for en overskuelig fremtid.

Det handler især om infrastrukturen – altså tankstationerne. I dag findes der stort set ingen steder, hvor almindelige bilister kan tanke brint. Samtidig er det dyrt og komplekst at producere, lagre og transportere brint – og selve brændselscelle-teknologien er fortsat kostbar.

“Markedet for brintbiler er fortsat en niche uden udsigt til at blive økonomisk bæredygtigt. Vi må træffe klare og ansvarlige valg for sikre, at vi er konkurrencedygtige og kan leve op til vores kunders forventninger med vores offensiv af el- og hybrid- personbiler og varevogne,” fastslår Jean-Philippe Imparato.

Elbiler vinder 

Beslutningen fra Stellantis er et tegn på, at bilindustrien i stigende grad satser entydigt på elbiler og – som en overgangsløsning – hybridbiler. Ifølge Reuters vil Stellantis nu i stedet bruge kræfterne på at udvikle nye elbiler og gøre eksisterende modeller mere effektive og konkurrencedygtige.

Dermed gør Stellantis, hvad stadig flere bilproducenter gør. Mens elbiler bliver billigere og får længere rækkevidde, står brintbiler i stampe. I 2023 blev der kun solgt omkring 15.000 brintbiler på verdensplan – mod flere millioner elbiler.

Brint kan bruges i tung trafik

Selvom Stellantis nu trækker sig, er brintteknologien trods alt ikke helt død. Enkelte  producenter som Toyota og BMW fortsætter med at udvikle personbrintbiler. Brint er dog mere realistisk som drivmiddel til nogle af fremtidens lastbiler, busser og anden tung transport. Her giver brint god mening, fordi det er hurtigere at tanke end el og giver længere rækkevidde.

Til almindelige personbiler virker brint i stigende grad som en blindgyde. I Danmark er tankstationerne til brintbilister allerede lukket – og det samme sker i flere andre europæiske lande.

[email protected] 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here